Besluit telecommunicatie scheepvaart BES
Bijlage 1
Geldend
Geldend vanaf 10-10-2010
- Redactionele toelichting
Tekstplaatsing van het Landsbesluit telecommunicatie scheepvaart, zoals gewijzigd bij het Aanpassingsbesluit openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (27-09-2010, Stb. 366) en de Tweede aanpassingsregeling BES-wetten. Tijdstip iwtr.: 00.00 uur in Bonaire, Sint Eustatius en Saba. 06.00 uur in het Europese deel van Nederland.
- Bronpublicatie:
21-09-2010, Stb. 2010, 451 (uitgifte: 01-10-2010, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Inwerkingtreding
10-10-2010
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
30-09-2010, Stb. 2010, 389 (uitgifte: 01-01-2010, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Vakgebied(en)
Informatierecht / Telecommunicatie
behorende bij het Besluit telecommunicatie scheepvaart BES
§ 1. Radiotelefonie
Aanroepprocedure radio maritiem verkeer/openbaar verkeer(*1):
- —
de roepnaam of andere identificatie van het op te roepen station (maximaal 3x)
- —
this is (of Delta Echo)
- —
de roepnaam of andere identificatie van het roepende station (maximaal 3x)
§ 2. Radiotelegrafie
Aanroepprocedure nautisch verkeer/openbaar verkeer(*1):
- —
de roepnaam van het op te roepen station (maximaal 3x)
- —
het woord DE
- —
de roepnaam van het roepende station (maximaal 3x)
- —
de letter K
Bovenstaande aanroep mag tweemaal gezonden worden met een tussenruimte van minimaal een minuut. De aanroep mag daarna niet binnen drie minuten worden herhaald.
§ 3. Nood-, spoed- en veiligheidsverkeer
1. Noodverkeer
Algemeen:
- —
De noodoproep heeft absolute voorrang boven alle andere uitzendingen.
- —
Alle stations die een noodoproep ontvangen dienen onmiddellijk alle uitzendingen te staken welke het noodverkeer kunnen hinderen en te luisteren op de frequentie waarop de noodoproep werd uitgezonden.
- —
Reçu zal niet worden gegeven voordat het noodbericht dat volgt is uitgezonden.
- —
Alleen de gezagvoerder is bevoegd bevel te geven tot het gebruik van de noodoproep en het noodbericht.
Noodseinen:
In het radio maritiem verkeer wordt van de volgende noodsein gebruik gemaakt:
- —
radiotelefonie: M A Y D A Y (3x), uitgesproken in het frans als M'AIDER.
- —
radiotelegrafie: S O S
- —
radiotelex: geen noodsein voor alerting.
- —
DSC: ‘Distress’ optie selecteren.
INMARSAT terminal:
- —
telex: SOS
- —
telefoon: M A Y D A Y
Dit geeft aan dat een schip, luchtvaartuig of ander middel van vervoer in ernstig en dreigend gevaar verkeert en onmiddellijk hulp nodig heeft.
De radiotelefonie noodprocedure bestaat uit:
- —
het alarmsein (wanneer mogelijk)
- —
de noodoproep
- —
het noodbericht
- —
het noodverkeer
- —
einde noodverkeer
De radiotelegrafie noodprocedure bestaat uit:
- —
het alarmsein
- —
de noodoproep (indien mogelijk gevolgd door twee minuten tussenruimte, waarna nogmaals de noodoproep volgt)
- —
het noodbericht
- —
twee peilstrepen van tien tot vijftien seconden elk
- —
de roepnaam van het in nood verkerende station
Alarmsein:
Het alarmsein bestaat uit twee, elkaar voortdurend afwisselende audio frequente tonen van 1300 en 2200 Hz. Het alarmsein wordt minimaal 30 seconden tot maximaal 1 miniuut[lees: minuut] uitgezonden.
Noodoproep (radiotelefonie):
- —
M A Y D A Y (3x)
- —
this is (of Delta Echo)
- —
roepnaam of andere identificatie van het station (3x)
Noodoproep (radiotelegrafie):
- —
S O S (3x)
- —
D E
- —
roepnaam van het station (3x)
Noodbericht (radiotelefonie):
- —
M A Y D A Y
- —
de naam of andere identificatie van het in nood verkerende station
- —
positie
- —
aard ongeval en aard gevraagde hulp
- —
overige mededelingen die de hulpverlening kunnen bespoedigen
Noodbericht (radiotelegrafie):
- —
S O S
- —
de naam of andere identificatie van het in nood verkerende station
- —
positie
- —
aard van het ongeluk en aard van de gevraagde hulp
- —
overige mededelingen die de hulpverlening kunnen bespoedigen
Bevestiging van ontvangst (reçu)
- —
Schepen die een noodbericht ontvangen van een ander station dat zich in de nabijheid bevindt, moeten onmiddellijk reçu geven.
- —
In gebieden waar betrouwbare verbindingen met één of meerdere kuststations mogelijk zijn, zullen schepen enige tijd moeten wachten teneinde een kuststation eerst in de gelegenheid te stellen reçu te geven.
Reçu (radiotelefonie):
- —
M A Y D A Y
- —
de roepnaam of andere identificatie van het station dat het noodbericht uitzond (3x)
- —
this is (of Delta Echo)
- —
de roepnaam of andere identificatie van het station dat het reçu geeft (3x)
- —
received (of Romeo Romeo Romeo)
- —
M A Y D A Y
Reçu (radiotelegrafie):
- —
S O S
- —
de roepnaam van het station dat het noodbericht uitzond (3x)
- —
D E
- —
de roepnaam van het station dat het recu geeft (3x)
- —
R R R
- —
S O S
Aanvullend reçu:
- —
naam van het schip
- —
positie
- —
snelheid waarmee het zich naar het in nood verkerend schip begeeft
- —
vermoedelijke tijd van aankomst
Ieder station in de nabijheid van het in nood verkerend station mag — indien nodig — een ander station het zwijgen opleggen:
Radiotelefonie:
- —
SILENCE DISTRESS gevolgd door de eigen roepnaam
Radiotelegrafie:
- —
QRT DISTRESS gevolgd door de eigen roepnaam
Door het in nood verkerende station of door het station dat de leiding van het noodverkeer heeft zal voor dit doel gebruikt worden:
Radiotelefonie:
- —
SILENCE MADAY gevolgd door de eigen roepnaam
Radiotelegrafie:
- —
QRT SOS
Elk station dat kennis heeft van noodverkeer en zelf het station in nood niet kan assisteren zal het noodverkeer volgen totdat hulpverlening gegarandeerd is.
Totdat het bericht ontvangen is dat normaal werken kan worden hervat, is het alle stations die kennis hebben van het noodverkeer en hieraan niet deelnemen verboden te zenden op de frequenties waarop het noodverkeer plaatsvindt.
Wanneer het noodverkeer op een frequentie geëindigd is zal het schip dat de leiding van dit noodverkeer heeft gehad, op deze frequentie de volgende, aan allen gerichte mededeling uitzenden, aangevende dat de normale werkzaamheden mogen worden hervat:
Radiotelefonie:
- —
M A Y D A Y
- —
hello all stations (3x)
- —
this is (of Delta Echo)
- —
de roepnaam of andere identificatie van het station dat het bericht uitzendt
- —
de tijd van aanbieding van het bericht
- —
de naam en roepnaam van het station dat in nood verkeerde
- —
SILENCE FINI
Radiotelegrafie:
- —
S O S
- —
C Q (3x)
- —
D E
- —
de roepnaam van het station dat het bericht uitzendt
- —
de tijd van aanbieding van het bericht
- —
de naam en roepnaam van het station dat in nood verkeerde
- —
Q U M
Wanneer het noodverkeer op een frequentie nog gaande is doch het niet langer noodzakelijk wordt geacht een absoluut stilzwijgen te handhaven zal het schip dat de leiding van het noodverkeer heeft, op deze frequentie de volgende aan allen gerichte mededeling uitzenden, aangevende dat op deze frequentie beperkt verkeer kan worden hervat:
Radiotelefonie:
- —
M A Y D A Y
- —
hello all stations (3x)
- —
this is (of Delta Echo)
- —
de roepnaam of andere identificatie van het station dat het bericht uitzendt
- —
de tijd van aanbieding van het bericht
- —
de naam en roepnaam van het station dat in nood verkeert
- —
PRUDENCE
Radiotelegrafie:
- —
S O S
- —
C Q (3x)
- —
D E
- —
de roepnaam van het station dat het bericht uitzendt
- —
de tijd van aanbieding van het bericht
- —
de naam en roepnaam van het station dat in nood verkeert
- —
Q U Z
Een scheepsstation of een kuststation dat bemerkt dat een station in nood verkeert, zal in een van de volgende gevallen een noodbericht heruitzenden:
- —
wanneer het station dat in nood verkeert zelf niet in gelegenheid is een noodbericht uit te zenden;
- —
wanneer de gezagvoerder van een schip, luchtvaartuig of ander middel van vervoer dat zelf niet in nood verkeer, of de verantwoordelijke persoon van het kuststation besluit dat meer hulpverlening noodzakelijk is;
- —
wanneer een station, dat zelf niet in de gelegenheid is hulp te verlenen, een noodbericht heeft gehoord waarvan de ontvangst niet door andere stations is bevestigd.
De heruitzending van het noodbericht wordt altijd voorafgegaan door de volgende oproep:
Radiotelefonie:
- —
M A Y D A Y R E L A Y (3X)
- —
this is (of Delta Echo)
- —
de roepnaam of andere identificatie van het station dat het bericht uitzendt (3x)
Radiotelegrafie:
- —
DDD SOS SOS SOS DDD
- —
DE
- —
de roepnaam van het station dat het bericht uitzendt (3x)
2. Spoedverkeer
Algemeen:
- —
Het spoedsein heeft absolute voorrang boven alle andere uitzendingen, uitgezonderd het noodverkeer
- —
Stations welke een spoedsein ontvangen dienen ten minste drie minuten uit te luisteren. Indien na afloop hiervan geen spoedbericht is gehoord, zullen zij van de ontvangst van het spoedsein, indien mogelijk, mededeling doen aan een kuststation.
- —
Alleen de gezagvoerder is bevoegd bevel te geven tot het gebruik van het spoedsein.
Spoedseinen:
- —
radiotelefonie:
- —
PAN PAN (3x), uitgesproken in het frans als ‘panne’
radiotelegrafie:
- —
XXX XXX XXX
radiotelex:
- —
URG+ in het automatisch radiotelex verkeer
DSC/INMARSAT SATCOM:
- —
selecteer ‘URGENT PRIORITY’
Dit geeft aan dat het station een zeer dringend bericht zal overbrengen betreffende de veiligheid van een schip, een luchtvaartuig of ander middel van vervoer of de veiligheid van een persoon.
Het spoedsein mag voorafgegaan worden door het alarmsein uitsluitend in geval van ‘Man over boord’ indien de hulp van andere schepen is gewenst en deze hulp niet voldoende kan worden verkregen met gebruik van het spoedsein alleen.
Het spoedsein en spoedbericht dienen te worden uitgezonden op een of meerdere internationale noodfrequenties.
Het spoedbericht dient echter op een werkfrequentie uitgezonden te worden in geval van:
- —
een lang bericht of een radiomedisch advies;
- —
herhaling van een spoedbericht indien men zich in een gebied van druk radioverkeer bevindt.
Een aanduiding dienaangaande dient aan het einde van de oproep te worden vermeld.
3. Veiligheidsverkeer
Algemeen:
- —
Veiligheidsverkeer dient te worden voorafgegaan door het veiligheidssein
- —
Stations welke het veiligheidssein ontvangen zullen het veiligheidsbericht uitluisteren tenzij dit bericht niet of niet meer voor hen van belang is.
Het veiligheidssein is:
radiotelefonie:
- —
SÉCURITÉ (3X) uitgesproken in het frans als SÉCURITÉ
radiotelegrafie:
- —
TTT TTT TTT
radiotelex:
- —
na verkregen verbinding het commando ‘URG+’
DSC/INMARSAT SATCOM:
- —
selecteer de SAFTY PRIORITY
Het veiligheidssein geeft aan dat het station een bericht zal overbrengen waarvan de inhoud een belangrijke waarschuwing bevat ter zake van de meteorologische omstandigheden en/of navigatie.
Het veiligheidssein en de oproep dienen uitgezonden te worden op een of meerdere internationale noodfrequenties.
Het veiligheidsbericht dient echter uitgezonden te worden:
- —
door kuststations op een werkfrequentie van het station:
- —
door scheepsstations op een frequentie voor schip-tot-schip-verkeer.
In de oproep wordt de desbetreffende frequentie vermeld.