Protocol onderzoek Zvw met oplevering in 2016
Aanhef
Geldend
Geldend vanaf 04-08-2015. Let op: treedt met terugwerkende kracht in werking vanaf 01-01-2015
- Bronpublicatie:
21-07-2015, Stcrt. 2015, 22298 (uitgifte: 03-08-2015, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Inwerkingtreding
04-08-2015, terugwerkend tot: 01-01-2015
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
21-07-2015, Stcrt. 2015, 22298 (uitgifte: 03-08-2015, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Vakgebied(en)
Sociale zekerheid ziektekosten / Marktordening gezondheidszorg
Gezondheidsrecht / Ordeningsrecht
Protocol van 21 juli 2015
Vooraf
In dit ‘Protocol onderzoek Zvw met oplevering in 2016’ (verder: protocol) geeft de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) voorschriften voor de controle en het onderzoek Zorgverzekeringswet (Zvw) naar:
- —
de jaarstaat Zvw 2015, onderdeel A;
- —
de opgave verzekerde periode en persoonskenmerken 2015;
- —
de opgave persoonskenmerken 2016;
- —
de opgave farmaciegegevens 2015;
- —
de opgave hulpmiddelengegevens 2015;
- —
de opgave DBC-gegevens somatisch 2014;
- —
de opgave DBC-gegevens GGZ 2014
- —
de opgave DBC-gegevens GGZ 20131.;
- —
de opgave gegevens 2014 voor de opbrengstverrekening;
- —
de opgave gegevens 2013 voor de opbrengstverrekening (GGZ)1.;
- —
de HKC-opgave GGZ 18+ 2013;
- —
de HKC-opgave GGZ 18+ 20121.;
- —
de opgave Add-ons geneesmiddelengegevens 20142.;
- —
de gegevensvraag kosten per verzekerde 2013;
- —
de gegevensvraag kosten per verzekerde 20121.;
- —
het uitvoeringsverslag Zvw 2015.
De belangrijkste wijzigingen in het Protocol zijn:
- —
De opgave Add-ons geneesmiddelengegevens 2014 wordt in 2016 voor het eerst uitgevraagd met assurance.
- —
In hoofdstuk 1.6.2 is opgenomen hoe met onzekerheden als gevolg van invalsonderzoeken door de NZa / Openbaar Ministerie om gegaan moet worden.
- —
Er worden naast de ‘reguliere’ opgaven een aantal ‘doorgeschoven’ opgaven uitgevraagd. Voor de HKC GGZ 2012 (hoofdstuk 7.2) en de KPV 2012 (hoofdstuk 8.2) is hiervoor een nadere toelichting opgenomen hoe met fouten en onzekerheden omgegaan moet worden.
- —
De NZa streeft naar een wijze van toezicht die meer principle based is. We willen minder tot in detail voorschrijven hoe controles moeten worden uitgevoerd, maar daar waar mogelijk meer vanuit het doelbereik waarbij normen wel duidelijk en transparant zijn. Voor het protocol onderzoek Zvw is deze lijn ook al ingezet. In het vorige protocol is hiermee een start gemaakt door de instructies die ook zijn opgenomen in het ‘Handboek zorgverzekeraars informatie Zorgverzekeringswet’ (verder het Handboek) uit het protocol te halen omdat deze als ‘standaard toetsingspunt’ zijn opgenomen (zie hoofdstuk 1.8). Daarnaast zijn er sinds het vorige protocol geen specifieke aandachtspunten in de controle voor de ‘farmaciegegevens ’ en het ‘bestand hulpmiddelengegevens’ opgenomen.
Vanuit deze visie zijn er in dit protocol ook nagenoeg geen aandachtspunten opgenomen voor huidige ontwikkelingen, zoals de integrale tarieven voor de MSZ. Deze punten vallen reeds onder het wettelijk kader (hoofdstuk 1.7) en/of de standaard toetsingspunten (hoofdstuk 1.8). Verwacht wordt dat dit soort ontwikkelingen bij zowel de zorgverzekeraar als de accountant bekend zijn en worden meegenomen in de controleaanpak.
De NZa maakt een voorbehoud voor wijzigingen die mogelijk in een addendum op dit Protocol bekend moeten worden gemaakt, als gevolg van het moment van uitbrengen van dit protocol.
Dit protocol wordt gepubliceerd in de Staatscourant
Onbenoemd Inhoud
Voetnoten
Omdat er geen goedkeurende accountantsproducten bij diverse verantwoordingen in 2014 zijn afgegeven, zijn er afspraken gemaakt over de gevolgen voor de gegevensaanleveringen door de zorgverzekeraars. Het effect hiervan is dat er in 2016 naast de ‘reguliere’ opgaven een aantal ‘doorgeschoven’ opgaven worden uitgevraagd, dit betreffen: DBC-gegevens GGZ 2013, gegevens 2013 voor de opbrengstverrekening (GGZ), HKC GGZ 18+ 2012 en kosten per verzekerde 2012.
Omdat er geen goedkeurende accountantsproducten bij diverse verantwoordingen in 2014 zijn afgegeven, zijn er afspraken gemaakt over de gevolgen voor de gegevensaanleveringen door de zorgverzekeraars. Het effect hiervan is dat er in 2016 naast de ‘reguliere’ opgaven een aantal ‘doorgeschoven’ opgaven worden uitgevraagd, dit betreffen: DBC-gegevens GGZ 2013, gegevens 2013 voor de opbrengstverrekening (GGZ), HKC GGZ 18+ 2012 en kosten per verzekerde 2012.
Omdat er geen goedkeurende accountantsproducten bij diverse verantwoordingen in 2014 zijn afgegeven, zijn er afspraken gemaakt over de gevolgen voor de gegevensaanleveringen door de zorgverzekeraars. Het effect hiervan is dat er in 2016 naast de ‘reguliere’ opgaven een aantal ‘doorgeschoven’ opgaven worden uitgevraagd, dit betreffen: DBC-gegevens GGZ 2013, gegevens 2013 voor de opbrengstverrekening (GGZ), HKC GGZ 18+ 2012 en kosten per verzekerde 2012.
Eerste keer uitvraag met accountantsproduct
Omdat er geen goedkeurende accountantsproducten bij diverse verantwoordingen in 2014 zijn afgegeven, zijn er afspraken gemaakt over de gevolgen voor de gegevensaanleveringen door de zorgverzekeraars. Het effect hiervan is dat er in 2016 naast de ‘reguliere’ opgaven een aantal ‘doorgeschoven’ opgaven worden uitgevraagd, dit betreffen: DBC-gegevens GGZ 2013, gegevens 2013 voor de opbrengstverrekening (GGZ), HKC GGZ 18+ 2012 en kosten per verzekerde 2012.