Einde inhoudsopgave
Besluit (GBVB) 2021/509 tot oprichting van een Europese Vredesfaciliteit, en tot intrekking van Besluit (GBVB) 2015/528
Artikel 12 Beheerders
Geldend
Geldend vanaf 22-03-2021
- Bronpublicatie:
22-03-2021, PbEU 2021, L 102 (uitgifte: 24-03-2021, regelingnummer: 2021/509)
- Inwerkingtreding
22-03-2021
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
22-03-2021, PbEU 2021, L 102 (uitgifte: 24-03-2021, regelingnummer: 2021/509)
- Vakgebied(en)
EU-recht / Bijzondere onderwerpen
EU-recht / Financiering
1.
De secretaris-generaal van de Raad benoemt, na het comité te hebben ingelicht, de beheerder voor operaties en ten minste één adjunct-beheerder voor operaties voor een periode van drie jaar.
2.
De hoge vertegenwoordiger benoemt, na het comité te hebben ingelicht, een beheerder voor steunmaatregelen voor een periode van drie jaar.
3.
De beheerders oefenen hun respectieve taken uit namens de faciliteit.
4.
De specifieke titels van de begroting betreffende de uitvoering via een operatie van steunmaatregelen of delen daarvan vallen onder de verantwoordelijkheid van de beheerder voor operaties.
5.
Iedere beheerder vertegenwoordigt de faciliteit in rechte met betrekking tot de aangelegenheden waarvoor hij verantwoordelijk is, ook in rechtszaken en bij geschillenbeslechting.
6.
Iedere beheerder:
- a)
stelt de titels van de ontwerpen van jaarlijkse begrotingen en gewijzigde begrotingen op waarvoor hij verantwoordelijk is en legt deze voor aan het comité. In de ontwerpen van jaarlijkse begrotingen en gewijzigde begrotingen wordt het gedeelte ‘uitgaven’ voor een operatie en voor steunmaatregelen of delen daarvan die via de operatie kunnen worden uitgevoerd, opgesteld op voorstel van de betrokken operationeel commandant;
- b)
voert, na vaststelling ervan door het comité, de jaarlijkse begroting en de desbetreffende gewijzigde begrotingen onder zijn verantwoordelijkheid uit en brengt daarover verslag uit;
- c)
is ordonnateur voor de inkomsten en uitgaven van de faciliteit, met uitzondering van de uitgaven die worden gedaan tijdens de actieve fase van een operatie. Indien nodig kunnen beheerders ordonnateursbevoegdheden delegeren;
- d)
geeft, wat betreft de inkomsten, uitvoering aan de financiële regelingen die met derden zijn overeengekomen inzake de financiering van operaties en steunmaatregelen.
7.
Iedere beheerder ziet erop toe dat, met betrekking tot de aangelegenheden waarvoor hij verantwoordelijk is, de in dit besluit vastgestelde voorschriften worden nageleefd en dat de besluiten van het comité worden uitgevoerd. Daartoe kan de beheerder voor steunmaatregelen de uitvoerende actoren de nodige instructies verstrekken, onder meer met het oog op spoedeisende maatregelen.
8.
Iedere beheerder is met betrekking tot de aangelegenheden waarvoor hij verantwoordelijk is, gemachtigd tot het nemen van alle maatregelen die hij noodzakelijk acht voor het verrichten van uitgaven uit hoofde van de faciliteit, in overeenstemming met dit besluit en met de voorschriften die door het comité krachtens artikel 11, lid 6, zijn vastgesteld. Hij stelt het comité daarvan in kennis.
9.
Iedere beheerder coördineert met betrekking tot de aangelegenheden waarvoor hij verantwoordelijk is de werkzaamheden inzake financiële aangelegenheden van operaties en steunmaatregelen. Hij is voor deze aangelegenheden het contactpunt voor nationale overheden en, voor zover van toepassing, internationale organisaties.
10.
Iedere beheerder waarborgt indien nodig de continuïteit van zijn functies, met betrekking tot de aangelegenheden waarvoor hij verantwoordelijk is.
11.
Iedere beheerder legt verantwoording af aan het comité, met betrekking tot de aangelegenheden waarvoor hij verantwoordelijk is.