Einde inhoudsopgave
Besluit diplomatieke vrijstellingen van omzetbelasting, accijns, belasting op personenauto’s en motorrijwielen, motorrijtuigenbelasting, overdrachtsbelasting, energiebelasting en opslag duurzame energie- en klimaattransitie en belasting op leidingwater
4 Officieel gebruik, algemene voorwaarden
Geldend
Geldend vanaf 30-06-2022
- Bronpublicatie:
23-06-2022, Stcrt. 2022, 16180 (uitgifte: 29-06-2022, regelingnummer: 2022-166914)
- Inwerkingtreding
30-06-2022
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
23-06-2022, Stcrt. 2022, 16180 (uitgifte: 29-06-2022, regelingnummer: 2022-166914)
- Vakgebied(en)
Belastingheffing van motorrijtuigen / Belasting van personenauto's en motorrijwielen
Belastingheffing van motorrijtuigen / Motorrijtuigenbelasting
Internationaal belastingrecht / Voorkoming van dubbele belasting
Belastingen van rechtsverkeer / Overdrachtsbelasting
Milieubelastingen / Leidingwaterbelasting
Accijns en verbruiksbelastingen / Accijns
Milieubelastingen / Energiebelasting
Omzetbelasting / Vrijstelling
Naar internationaal gebruik is het aan het hoofd van een vertegenwoordiging om, binnen de grenzen van de redelijkheid, te beoordelen welke goederen en diensten bestemd zijn voor officieel gebruik. In lijn daarmee volgt de inspecteur in beginsel de beoordeling van de diplomatieke vertegenwoordiging of de internationale organisatie. Een dergelijke beoordeling zal echter niet worden gevolgd indien hiermee duidelijk buiten de redelijke grenzen wordt getreden.
Zo zal van officieel gebruik bijvoorbeeld geen sprake zijn bij goederen en diensten die worden gebruikt voor activiteiten waarmee in concurrentie wordt getreden met reguliere ondernemers. Van een dergelijke activiteit is bijvoorbeeld sprake als een internationale organisatie artikelen verkoopt in een eigen winkel (‘merchandise’), het bedrijfsrestaurant door medewerkers wordt gebruikt voor bruiloften en partijen of als de sportfaciliteiten op eigen terrein tegen commerciële tarieven worden geëxploiteerd of tegen vergoeding kunnen worden gebruikt door derden.
Ook zal van officieel gebruik geen sprake zijn indien in wezen sprake is van een aankoop door de vertegenwoordigers of functionarissen zelf (voor eigen gebruik) en door aankoop via de vertegenwoordiging of internationale organisatie sprake zou zijn van een belastingvoordeel dat de vertegenwoordiger of functionaris bij eigen aankoop niet zou hebben.
Zaken en diensten die ten behoeve van de werknemer in het kader van goed werkgeverschap worden aangeschaft, kunnen in beginsel kwalificeren als officieel gebruik. Bij de beoordeling van de redelijke grenzen kan, als uitgangspunt, een vergelijking worden gemaakt met hetgeen bij andere in Nederland gevestigde werkgevers gebruikelijk is. Daarnaast dient de betrokkenheid van de werkgever als zodanig voldoende te blijken. Hierbij spelen elementen als de financiering door de werkgever, de mate van privégebruik en de voorwaarden van de regeling een rol.