AB 2014/345
Telecommunicatiewet. Last onder dwangsom. Afmeldmogelijkheid gebruik elektronische berichten voor ‘direct marketing’. Richtlijnconforme interpretatie.
CBb 05-06-2014, ECLI:NL:CBB:2014:206, m.nt. W. Sauter
- Instantie
College van Beroep voor het bedrijfsleven
- Datum
5 juni 2014
- Magistraten
Mrs. C.M. Wolters, R.C. Stam, H.S.J. Albers
- Zaaknummer
AWB 10/41
- Noot
W. Sauter
- JCDI
JCDI:ADS918919:1
- Vakgebied(en)
Staatsrecht / Rechtspraak
- Brondocumenten
ECLI:NL:CBB:2014:206, Uitspraak, College van Beroep voor het bedrijfsleven, 05‑06‑2014
- Wetingang
Art. 11.7 lid 4 Telecommunicatiewet (Tw); art. 13 lid 4 Richtlijn 2002/58/EG
Essentie
Het CBB bepaalt dat een SMS-dienst geen expliciete mogelijkheid tot beëindiging hoeft te bieden omdat niet sprake zou zijn van ‘direct marketing’ in de zin van de Privacyrichtlijn maar van het leveren van een dienst.
Samenvatting
Voordat de verplichting om een afmeldmogelijkheid te bieden in de Tw werd opgenomen, was de term ‘communicatie voor commerciële, ideële of charitatieve doeleinden’ al opgenomen in de tekst van art. 11.7 van de Tw. Met de term werd beoogd het begrip ‘direct marketing’ om te zetten, dat werd genoemd in art. 12 van de Richtlijn 97/66/EG van het Europees Parlement ... Verder lezen? Log in om dit document te bekijken.