Einde inhoudsopgave
Protocol bij het Verdrag van 1979 betreffende grensoverschrijdende luchtverontreiniging over lange afstand inzake vermindering van verzuring, eutrofiëring en ozon op leefniveau
Bijlage VIII Grenswaarden voor brandstoffen en nieuwe mobiele bronnen
Geldend
Geldend vanaf 07-10-2019
- Redactionele toelichting
Deze wijziging is nog niet voor alle partijen in werking getreden. Zie voor de partijgegevens de wijziging van 04-05-2012, Trb. 2013, 197.
- Bronpublicatie:
04-05-2012, Trb. 2013, 197 (uitgifte: 10-10-2013, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Inwerkingtreding
07-10-2019
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
29-07-2019, Trb. 2019, 122 (uitgifte: 29-07-2019, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Vakgebied(en)
Milieurecht / Algemeen
Internationaal publiekrecht / Bijzondere onderwerpen
Inleiding
1
Afdeling A is van toepassing op andere Partijen dan Canada en de Verenigde Staten van Amerika, afdeling B is van toepassing op Canada en afdeling C is van toepassing op de Verenigde Staten van Amerika.
2
De bijlage bevat grenswaarden voor NOx, uitgedrukt als stikstofdioxide-equivalenten (NO2), voor koolwaterstoffen, die voor het merendeel vluchtige organische stoffen zijn, voor kooldioxide (CO) en voor zwevende deeltjes alsmede milieuspecificaties voor in de handel gebrachte brandstoffen voor voertuigen.
3
De tijdschema's voor het toepassen van de grenswaarden in deze bijlage zijn vastgelegd in bijlage VII.
A. Andere Partijen dan Canada en de Verenigde Staten van Amerika
Personenauto's en lichte voertuigen
4
Grenswaarden voor motorvoertuigen met ten minste vier wielen die gebruikt worden voor het vervoer van personen (categorie M) en goederen (categorie N), zijn vermeld in tabel 1.
Zware voertuigen
5
Grenswaarden voor motoren van zware voertuigen zijn vermeld in de tabellen 2 en 3 naargelang van de toepasselijke testprocedures.
Niet voor de weg bestemde voertuigen en machines met compressieontsteking (CI) of vonkontsteking (SI)
6
Grenswaarden voor landbouw- en bosbouwvoertuigen en andere niet voor de weg bestemde voertuigen/motoren zijn vermeld in de tabellen 4 tot en met 6.
7
Grenswaarden voor locomotieven en railvoertuigen zijn vermeld in de tabellen 7 en 8.
8
Grenswaarden voor binnenvaartschepen zijn vermeld in tabel 9.
9
Grenswaarden voor pleziervaartuigen zijn vermeld in tabel 10.
Motorfietsen en bromfietsen
10
Grenswaarden voor motorfietsen en bromfietsen zijn vermeld in de tabellen 11 en 12.
Brandstofkwaliteit
11
Ecologische kwaliteitsspecificaties voor benzine en diesel zijn vermeld in de tabellen 13 en 14.
Grenswaarde1) | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Koolmonoxide | Totaal koolwaterstoffen (HC) | NMVOS | Stikstofoxiden | Koolwaterstoffen 1 en stikstofoxiden gecombineerd | Zwevende deeltjes | Aantal deeltjes1) (P) | |||||||||||
Referentiemassa (RW) (kg) | LI (g/km) | L2 (g/km) | L3 (g/km) | L4 (g/km) | L2 + L4 (g/km) | L5 (g/km) | L6(g/km) | ||||||||||
Categorie | Klasse, datum toepassing(*) | Benzine | Diesel | Benzine | Diesel | Benzine | Diesel | Benzine | Diesel | Benzine | Diesel | Benzine | Diesel | Benzine | Diesel | ||
Euro 5 | M2) | 1,1.2014 | Alle | 1,0 | 0,50 | 0,10 | — | 0,068 | — | 0,06 | 0,18 | — | 0,23 | 0,0050 | 0,0050 | — | 6.0×10 |
N13) | I, 1.1.2014 | RW 1 305 | 1,0 | 0,50 | 0,10 | — | 0,068 | — | 0,06 | 0,18 | — | 0,23 | 0,0050 | 0,0050 | — | 6.0×1011 | |
II, 1.1.2014 | 1 305 < RW≤ 1 760 | 1,81 | 0,63 | 0,13 | — | 0,090 | — | 0,075 | 0,235 | — | 0,295 | 0,0050 | 0,0050 | — | 6.0×1011 | ||
III, 1.1.2014 | 1 760 < RW | 2,27 | 0,74 | 0,16 | — | 0,108 | — | 0,082 | 0,28 | — | 0,35 | 0,0050 | 0,0050 | — | 6.0×1011 | ||
Euro 6 | N2 | 1.1.2014 | 2,27 | 0,74 | 0,16 | — | 0,108 | — | 0,082 | 0,28 | — | 0,35 | 0,0050 | 0,0050 | — | 6.0×1011 | |
M2) | 1.9.2015 | Alle | 1,0 | 0,50 | 0,10 | — | 0,068 | — | 0,06 | 0,08 | — | 0,17 | 0,0045 | 0,0045 | 6.0×1011 | 6.0×1011 | |
N13) | I, 1.9.2015 | RW 1 305 | 1,0 | 0,50 | 0,10 | — | 0,068 | — | 0,06 | 0,08 | — | 0,17 | 0,0045 | 0,0045 | 6.0×1011 | 6.0×1011 | |
II, 1.9.2016 | 1 305 < RW≤ 1 760 | 1,81 | 0,63 | 0,13 | — | 0,090 | — | 0,075 | 0,105 | — | 0,195 | 0,0045 | 0,0045 | 6.0×1011 | 6.0×1011 | ||
III, 1.9.2016 | 1 760 < RW | 2,27 | 0,74 | 0,16 | — | 0,108 | — | 0,082 | 0,125 | — | 0,215 | 0,0045 | 0,0045 | 6.0×1011 | 6.0×1011 | ||
N2 | 1.9.2016 | 2,27 | 0,74 | 0,16 | — | 0,108 | — | 0,082 | 0,125 | — | 0,215 | 0,0045 | 0,0045 | 6.0×1011 | 6.0×1011 |
Toe te passen vanaf | Koolstofmonoxide g/kWh | Koolwaterstoffen g/kWh | Totaal koolwaterstoffen g/kWh | Stikstofoxiden g/kWh | Zwevende deeltjes g/kWh | Rook (m-1) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B2 (‘EURO V’)1) | 1.10.2009 | 1,5 | 0,46 | — | 2,0 | 0,02 | 0,5 |
‘EURO VI’2) | 31.12.2013 | 1,5 | — | 0,13 | 0,40 | 0,010 | — |
Toe te passen vanaf(*) | Koolstofmonoxide g/kWh | Totaal Koolwaterstoffen g/kWh | Koolwaterstoffen uitgezonderd methaan g/kWh | Methaan1) g/kWh | Stikstofoxiden g/kWh | Deeltjes (g/kWh)2) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B2 ‘EURO V’3) | 1.10.2009 | 4,0 | — | 0,55 | 1,1 | 2,0 | 0,030 |
‘EURO VI’ (CI)4) | 31.12.2013 | 4,0 | 0,160 | — | — | 0,46 | 0,010 |
‘EURO VI’ (PI)4) | 31.12.2013 | 4,0 | — | 0,160 | 0,50 | 0,46 | 0,010 |
Noot: PI = elektrische ontsteking CI = compressieontsteking
Nettovermogen (P) (kW) | Toe te passen vanaf(*) | Koolstofmonoxide g/kWh | Koolwaterstoffen g/kWh | Stikstofoxiden g/kWh | Zwevende deeltjes (g/kWh) |
---|---|---|---|---|---|
130 ≤ P ≤ 560 | 31.12.2010 | 3,5 | 0,19 | 2,0 | 0,025 |
75 ≤ P < 130 | 31.12.2011 | 5,0 | 0,19 | 3,3 | 0,025 |
56 ≤ P < 75 | 31.12.2011 | 5,0 | 0,19 | 3,3 | 0,025 |
37 ≤ P < 56 | 31.12.2012 | 5,0 | 4,71) | 4,71) | 0,025 |
Nettovermogen (P) (kW) | Toe te passen vanaf(*) | Koolmonoxide (g/kWh) | Koolwaterstoffen (g/kWh) | Stikstofoxiden (g/kWh) | Zwevende deeltjes (g/kWh) |
---|---|---|---|---|---|
130 ≤ P ≤ 560 | 31.12.2013 | 3,5 | 0,19 | 0,4 | 0,025 |
56 ≤ P < 130 | 31.12.2014 | 5,0 | 0,19 | 0,4 | 0,025 |
Motoren voor handapparatuur | ||
Inhoud (cm3) | Koolmonoxide (g/kWh) | Som van koolwaterstoffen en stikstofoxiden (g/kWh)(1) |
Inh. < 20 | 805 | 50 |
20 < inh. < 50 | 805 | 50 |
Inh. > 50 | 603 | 72 |
Motoren voor niet-handapparatuur | ||
Inhoud (cm3) | Koolmonoxide (g/kWh) | Som van koolwaterstoffen en stikstofoxiden (g/kWh) |
Inh. < 66 | 610 | 50 |
66 < inh. < 100 | 610 | 40 |
100 < inh. < 225 | 610 | 16,1 |
Inh. > 225 | 610 | 12,1 |
Noot: Met uitzondering van machines en motoren bestemd voor de export naar landen die geen Partij zijn bij het onderhavige Protocol, staan de Partijen de registratie, voor zover van toepassing, en het in de handel brengen van al dan niet in machines geïnstalleerde nieuwe motoren alleen toe als zij voldoen aan de onderscheiden grenswaarden die in de tabel staan vermeld.
Nettovermogen (P) (kW) | Koolmonoxide (g/kWh) | Koolwaterstoffen (g/kWh) | Stikstofoxiden (g/kWh) | Zwevende deeltjes (g/kWh) |
---|---|---|---|---|
130 < P | 3,5 | 0,19 | 2,0 | 0,025 |
Noot: Met uitzondering van machines en motoren bestemd voor de export naar landen die geen Partij zijn bij het onderhavige Protocol, staan de Partijen de registratie, voor zover van toepassing, en het in de handel brengen van al dan niet in machines geïnstalleerde nieuwe motoren alleen toe als zij voldoen aan de onderscheiden grenswaarden die in de tabel staan vermeld.
Netto vermogen (P) (kW) | Koolmonoxide (g/kWh) | Som van koolwaterstoffen en stikstofoxiden (g/kWh) | Zwevende deeltjes (g/kWh) |
---|---|---|---|
130 < P | 3,5 | 4,0 | 0,025 |
Inhoud (liters per cilinder/kW) | Koolstofmonoxide g/kWh | Som van koolwaterstoffen en stikstofoxiden (g/kWh) | Zwevende deeltjes g/kWh |
---|---|---|---|
Inh. < 0,9 Vermogen (> 37 kW) | 5,0 | 7,5 | 0,4 |
0,9 < inh. < 1,2 | 5,0 | 7,2 | 0,3 |
1,2 < inh. < 2,5 | 5,0 | 7,2 | 0,2 |
2,5 < inh. < 5,0 | 5,0 | 7,2 | 0,2 |
5,0 < inh. < 15 | 5,0 | 7,8 | 0,27 |
15 < inh. < 20 Vermogen < 3 300 kW | 5,0 | 8,7 | 0,5 |
15 < inh. < 20 Vermogen > 3 300 kW | 5,0 | 9,8 | 0,5 |
20 < inh. < 25 | 5,0 | 9,8 | 0,5 |
25 < inh. < 30 | 5,0 | 11,0 | 0,5 |
Noot: Met uitzondering van machines en motoren bestemd voor de export naar landen die geen Partij zijn bij het onderhavige Protocol, staan de Partijen de registratie, voor zover van toepassing, en het in de handel brengen van al dan niet in machines geïnstalleerde nieuwe motoren alleen toe als zij voldoen aan de onderscheiden grenswaarden die in de tabel staan vermeld.
CO (g/kWh) CO = A +B/PnN | Koolwaterstoffen (HC) (g/kWh) HC = A +B/PnN1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Motortype | A | B | n | A | B | n | NOx g/kWh | PM g/kWh |
tweetakt | 150 | 600 | 1 | 30 | 100 | 0,75 | 10 | n.v.t. |
viertakt | 150 | 600 | 1 | 6 | 50 | 0,75 | 15 | n.v.t. |
CI | 5 | 0 | 0 | 1,5 | 2 | 0,5 | 9,8 | 1 |
Afkorting n.v.t. = niet van toepassing
Noot: Met uitzondering van machines en motoren bestemd voor de export naar landen die geen Partij zijn bij het onderhavige Protocol, staan de Partijen de registratie, voor zover van toepassing, en het in de handel brengen van al dan niet in machines geïnstalleerde nieuwe motoren alleen toe als zij voldoen aan de onderscheiden grenswaarden die in de tabel staan vermeld.
Cilinderinhoud | Grenswaarden |
---|---|
Motorfiets < 150 cc | HC = 0,8 g/km NOx = 0,15 g/km |
Motorfiets > 150 cc | HC = 0,3 g/km NOx = 0,15 g/km |
Noot: Met uitzondering van machines bestemd voor de export naar landen die geen Partij zijn bij het onderhavige Protocol, staan de Partijen de registratie, voor zover van toepassing, en het in de handel brengen alleen toe als zij voldoen aan de onderscheiden grenswaarden die in de tabel staan vermeld.
Grenswaarden | ||
---|---|---|
CO (g/km) | HC + NOx (g/km) | |
II | 1,01) | 1.2 |
Noot: Met uitzondering van voertuigen bestemd voor de export naar landen die geen Partij zijn bij het onderhavige Protocol, staan de Partijen de registratie, voor zover van toepassing, en het in de handel brengen alleen toe als zij voldoen aan de onderscheiden grenswaarden die in de tabel staan vermeld.
Parameter | Grenswaarden | ||
---|---|---|---|
Eenheid | Minimum | Maximum | |
Research-octaangetal | 95 | — | |
Motoroctaangetal | 85 | — | |
Dampspanning volgens de Reidmethode, zomerperiode1) | kPa | — | 60 |
Distillatie: | |||
Verdampt bij 100°C | % v/v | 46 | — |
Verdampt bij 150°C | % v/v | 75 | — |
Koolwaterstoffenanalyse: | |||
- olefinen | % v/v | — | 18,2) |
- aromaten | — | 35 | |
- benzeen | — | 1 | |
Zuurstofgehalte | % m/m | — | 3,7 |
Oxygenaten: | |||
- Methanol, stabilisatoren moeten worden toegevoegd | % v/v | — | 3 |
- Ethanol, stabilisatoren eventueel nodig | % v/v | — | 10 |
- Isopropylalcohol | % v/v | — | 12 |
- Tert-butylalcohol | % v/v | — | 15 |
- Isobutylalcohol | % v/v | — | 15 |
- Ethers met vijf of meer koolstofatomen per molecuul | % v/v | — | 22 |
Andere zuurstofhoudende verbindingen3) | % v/v | — | 15 |
Zwavelgehalte | mg/kg | — | 10 |
Parameter | Grenswaarden | ||
---|---|---|---|
Eenheid | Minimum | Maximum | |
Cetaangetal | 51 | — | |
Dichtheid bij 15°C | kg/m3 | — | 845 |
Distillatiepunt: 95% | °C | — | 360 |
Polycyclische aromatische koolwaterstoffen | % m/m | — | 8 |
Zwavelgehalte | mg/kg | — | 10 |
B. Canada
12
Grenswaarden voor het beheersen van emissies van brandstoffen en mobiele bronnen worden bepaald rekening houdend, al naargelang van toepassing, met informatie inzake beschikbare beheersingstechnologieën, in andere rechtsgebieden toegepaste grenswaarden en de volgende documenten:
- a.
Passenger Automobile and Light Truck Greenhouse Gas Emission Regulations, SOR/2010-201;
- b.
Marine Spark-Ignition Engine, Vessel and Off-Road Recreational Vehicle Emission Regulations, SOR/2011-10;
- c.
Renewable Fuels Regulations, SOR/2010-189;
- d.
Regulations for the Prevention of Pollution from Ships and for Dangerous Chemicals, SOR/2007-86;
- e.
Off-Road Compression-Ignition Engine Emission Regulations, SOR/2005-32;
- f.
On-Road Vehicle and Engine Emission Regulations, SOR/ 2003-2;
- g.
Off-Road Small Spark-Ignition Engine Emission Regulations, SOR/2003-355;
- h.
Sulphur in Diesel Fuel Regulations, SOR/2002-254;
- i.
Gasoline and Gasoline Blend Dispensing Flow Rate Regulations SOR/2000-43;
- j.
Sulphur in Gasoline Regulations, SOR/99-236;
- k.
Benzene in Gasoline Regulations, SOR/97-493;
- l.
Gasoline Regulations, SOR/90-247;
- m.
Federal Mobile PCB Treatment and Destruction Regulations, SOR/90-5;
- n.
Environmental Code of Practice for Aboveground and Underground Storage Tank Systems Containing Petroleum and Allied Petroleum Products;
- o.
Canada-Wide Standards for Benzene, Phase 2;
- p.
Environmental Guidelines for Controlling Emissions of Volatile Organic Compounds from Aboveground Storage Tanks. PN 1180;
- q.
Environmental Code of Practice for Vapour Recovery in Gasoline Distribution Networks. PN 1057;
- r.
Environmental Code of Practice for Light Duty Motor Vehicle Emission Inspection and Maintenance Programs — 2nd Edition. PN 1293;
- s.
Joint Initial Actions to Reduce Pollutant Emissions that Contribute to Particulate Matter and Ground-level Ozone; en
- t.
Operating and Emission Guidelines for Municipal Solid Waste Incinerators. PN 1085.
C. Verenigde Staten van Amerika
13
Uitvoering van een programma voor emissie van mobiele bronnen voor lichte voertuigen, lichte vrachtwagens, zware vrachtwagens en brandstoffen in de mate vereist in de secties 202 (a), 202 (g) en 202 (h) van de Clean Air Act, zoals geïmplementeerd door:
- a.
Registration of fuels and fuel additives — 40 C.F.R deel 79;
- b.
Regulation of fuels and fuel additives — 40 C.F.R deel 80, met inbegrip van:
paragraaf A — general provisions; paragraaf B — controls and prohibitions;
paragraaf D — reformulated gasoline; paragraaf H — gasoline sulphur standards;
paragraaf I — motor vehicle diesel fuel; non-road, locomotive, and marine diesel fuel; and ECA marine fuel; paragraaf L — gasoline benzene; en
- c.
Control of emissions from new and in-use highway vehicles and engines — 40 C.F.R deel 85 en deel 86.
14
Normen voor niet voor de weg bestemde machines en voertuigen zijn in de volgende documenten gespecificeerd:
- a.
Fuel sulphur standards for non-road diesel engines — 40 C.F.R deel 80, paragraaf I;
- b.
Aircraft engines — 40 C.F.R deel 87;
- c.
Exhaust emission standards for non-road diesel engines — rij 2 en 3; 40 C.F.R deel 89;
- d.
Non-road compression-ignition engines — 40 C.F.R deel 89 en deel 1039;
- e.
Non-road and marine spark-ignition engines — 40 C.F.R deel 90, deel 91, deel 1045 en deel 1054;
- f.
Locomotives — 40 C.F.R deel 92 en deel 1033;
- g.
Marine compression-ignition engines — 40 C.F.R deel 94 en deel 1042;
- h.
New large non-road spark-ignition engines — 40 C.F.R deel 1048;
- i.
Recreational engines and vehicles — 40 C.F.R deel 1051;
- j.
Control of evaporative emissions from new and in-use non-road and stationary equipment — 40 C.F.R. deel 1060;
- k.
Engine testing procedures — 40 C.F.R deel 1065; en
- l.
General compliance provisions for non-road programs — 40 C.F.R deel 1068.
Voetnoten
Testcyclus gespecificeerd door NEDC.
Testcyclus gespecificeerd door NEDC.
De registratie, verkoop of ingebruikneming van nieuwe voertuigen die niet voldoen aan de respectieve grenswaarden, wordt geweigerd per de in deze kolom genoemde data.
Uitgezonderd voertuigen met een maximummassa van meer dan 2.500 kg.
En de voertuigen uit categorie M omschreven in noot b.
Uitgezonderd voertuigen met een maximummassa van meer dan 2.500 kg.
En de voertuigen uit categorie M omschreven in noot b.
Testcyclus gespecificeerd door de European steady-state cycle (ESC) en de European loadresponse (ELR) tests.
Testcyclus gespecificeerd door de world heavy duty steady state cycle (WHSC).
De registratie, verkoop of ingebruikneming van nieuwe voertuigen die niet voldoen aan de respectieve grenswaarden, worden geweigerd per de in deze kolom genoemde data.
Uitsluitend voor aardgasmotoren.
Niet van toepassing op gasmotoren tijdens fase B2.
Testcyclus gespecificeerd door de European transient cycle (ETC) test.
Testcyclus gespecificeerd door de world heavy duty transient cycle (WHTC).
Testcyclus gespecificeerd door de world heavy duty transient cycle (WHTC).
Vanaf de vermelde datum en met uitzondering van machines en motoren bestemd voor de export naar landen die geen Partij zijn bij het onderhavige Protocol, staan de Partijen de registratie, voor zover van toepassing, en het in de handel brengen van al dan niet in machines geïnstalleerde nieuwe motoren alleen toe als zij voldoen aan de onderscheiden grenswaarden die in de tabel staan vermeld.
Redactionele noot: Dit getal is de som van koolwaterstoffen en stikstofoxiden en werd in de uiteindelijke goedgekeurde tekst weergegeven als een enkel getal in een samengevoegde cel in de tabel. Aangezien deze tekst geen tabellen met scheidslijnen bevat wordt het getal omwille van de duidelijkheid in elke kolom herhaald.
Redactionele noot: Dit getal is de som van koolwaterstoffen en stikstofoxiden en werd in de uiteindelijke goedgekeurde tekst weergegeven als een enkel getal in een samengevoegde cel in de tabel. Aangezien deze tekst geen tabellen met scheidslijnen bevat wordt het getal omwille van de duidelijkheid in elke kolom herhaald.
Vanaf de vermelde datum en met uitzondering van machines en motoren bestemd voor de export naar landen die geen Partij zijn bij het onderhavige Protocol, staan de Partijen de registratie, voor zover van toepassing, en het in de handel brengen van al dan niet in machines geïnstalleerde nieuwe motoren alleen toe als zij voldoen aan de onderscheiden grenswaarden die in de tabel staan vermeld.
De NOx-uitstoot mag voor geen enkele motorklasse 10 g/kWh overschrijden.
Waarbij A, B en n constanten zijn en PN het nominale motorvermogen in kW en emissies worden gemeten overeenkomstig geharmoniseerde normen.
Voor drie- en vierwielers, 3,5 g/km.
De zomerperiode begint uiterlijk op 1 mei en eindigt niet voor 30 september. Voor Partijen met arctische omstandigheden begint de zomerperiode uiterlijk 1 juni en eindigt zij niet voor 31 augustus en bedraagt de dampspanning volgens de Reidmethode maximaal 70 kPa.
Behalve voor gewone loodvrije benzine (minimum motor octaan getal (MON) minimaal 81 en minimum research octaan getal (RON) minimaal 91), waarvoor het olefinegehalte maximaal 21% (v/v) is. Deze grenzen vormen geen belemmering voor het in de handel van een Partij brengen van een andere loodvrije benzine met octaangetallen die lager zijn dan hier vermeld.
Overige mono-alcoholen waarvan het distillatie-eindpunt niet hoger is dan het distillatie-eindpunt dat vastgesteld is in nationale specificaties of, waar deze ontbreken, in industriële specificaties voor motorbrandstoffen.