Inhoudsopgave
WFR 2022/81:WLTP: een bruikbare grondslag voor BPM- heffing?
WFR 2022/81
WLTP: een bruikbare grondslag voor BPM- heffing?
Documentgegevens:
Mr. R.A. Eskes, datum 25-04-2022
- Datum
25-04-2022
- Auteur
Mr. R.A. Eskes1
- Folio weergave
- Deze functie is alleen te gebruiken als je bent ingelogd.
- JCDI
JCDI:ADS645320:1
- Vakgebied(en)
Europees belastingrecht / Belastingen EU
Belastingheffing van motorrijtuigen / Belasting van personenauto's en motorrijwielen
Deze functie is alleen te gebruiken als je bent ingelogd.
De CO2-uitstoot van een auto vormt de basis voor de berekening van de BPM. Deze uitstoot wordt na een overgangsfase sinds 1 juli 2020 via een nieuwe methode vastgesteld, de WLTP. Dit leidt tot afwijkende uitkomsten voor technisch identieke auto’s, deels juist vanwege het feit dat een overgangsfase is gecreëerd. In deze bijdrage staat de vraag centraal of de heffing van BPM hierdoor in strijd komt met art. 110 VWEU omdat eenzelfde voertuig verschillend kan worden belast afhankelijk van de toegepaste methode.
Inleiding
In 2015 bleek dat bij dieselauto’s van Volkswagen in testsituaties een veel ... Verder lezen? Log in om dit document te bekijken.