Einde inhoudsopgave
De rechtspositie van de sollicitant en van de werknemer tijdens de proeftijd (MSR nr. 53) 2010/4.2.3
4.2.3 Te verstrekken informatie door de aspirant-werkgever
mr. R.F. Kötter, datum 30-09-2010
- Datum
30-09-2010
- Auteur
mr. R.F. Kötter
- JCDI
JCDI:ADS388434:1
- Vakgebied(en)
Arbeidsrecht (V)
Voetnoten
Voetnoten
Eindrapport van de Commissie Selectieprocedure, Sociale Zaken, Verslagen en rapporten 1977-5, Een sollicitant is ook een mens, 's-Gravenhage 1977, p. 33 e.v.
Eindrapport van de Commissie Selectieprocedure, Sociale Zaken, Verslagen en rapporten 1977-5, Een sollicitant is ook een mens, 's-Gravenhage 1977, p. 33 e.v.
LAJ. Senden, Soft law in European Community Law: A Study on its relation to Legislation, diss. Tilburg 2003, Wolf Legal Publishers (WLP) Nijmegen, p. 104, geeft de volgende definitie van dit begrip: 'Rules of conduct that are laid down in instruments which have not been attributed legally binding force as such, but nevertheless may have certain (indirect) legal effects and that are aimed at and may produce practical effects'.
Uit het rapport van S. Pott en J. Junger, Werving en Selectie in cao's (2004): een onderzoek naar de doorwerking van de Stichtingsaanbevelingen met betrekking tot werving en selectie op cao-niveau, Ministerie van SZW, december 2004, blijkt dat slechts in 6 van de 122 (5%) in 2004 onderzochte branchecao's was bepaald dat de arbeidsorganisatie een 'beschrijving maakt van de relevante kenmerken van de te vervullen functie'. Voorts was slechts in 7 van de 122 (6%) onderzochte cao's voorgeschreven welke aspecten tenminste onderdeel moeten uitmaken van de personeelsadvertentie. Uit het rapport van R. Hermanussen en T. Serail (2005), Gelijke behandeling in bedrijf, Tilburg: IVA Beleidsonderzoek en Advies, juni 2005, blijkt dat 26% van de ondervraagde bedrijven en instellingen (in ondernemingscao's) hieromtrent interne schriftelijke afspraken hebben ontwikkeld.
Zie o.a. Ktr. Groningen 30 september 1996, JAR 1996/222. Zie ook NVP Sollicitatiecode (2009), uitgangspunt 1.1: 'De sollicitant wordt deugdelijk en volledig geïnformeerd over de procedure, over de inhoud van de vacante functie en over de plaats daarvan in de organisatie'.
E.Verhulp, Grondrechten in het arbeidsrecht, Deventer: Kluwer 1999, p. 158-159 en President Rb. Utrecht 21 januari 1999, KG 1999, 61.
Stichting van de Arbeid, Aanbeveling werving en selectie, oktober 2006, publicatienummer 11/06.
Eindrapport van de Commissie Selectieprocedure, Sociale Zaken, Verslagen en rapporten 1977-5, Een sollicitant is ook een mens, 's-Gravenhage 1977, p. 34.
Eindrapport van de Commissie Selectieprocedure, Sociale Zaken, Verslagen en rapporten 1977-5, Een sollicitant is ook een mens, 's-Gravenhage 1977, p. 34.
In de wet is niet geregeld welke informatie de aspirant-werkgever bij de sollicitatie aan de sollicitant dient te verstrekken. Wel is in de wet (art. 7:655 BW) bepaald welke informatie de werkgever binnen een maand na het begin van de werkzaamheden of zoveel eerder als de dienstbetrekking eindigt, dient te verstrekken. De Commissie Selectieprocedure merkt in haar eindrapport1 op dat de positie van de sollicitant ook in dit opzicht zwak is en versterking behoeft. Zij wijst erop dat de sollicitant in het algemeen slechts de beschikking heeft over informatie uit de advertentie en uit het sollicitatiegesprek Door de vermelding van een contactpersoon in een personeelsadvertentie of het beschikbaar stellen van een informatiefolder door de werkgever, kan aan dit bezwaar worden tegemoetgekomen.2 De positie van de sollicitant kan in dit opzicht ook verder wordern versterkt door autonome regelgeving (soft law)3 via de sociale partners in cao's4 en/of medezeggenschapsorganen middels gebruikmaking van het instemmingsrecht (art. 27 lid 1 sub e WOR) of daarvan afgeleide bevoegdheden (art. 32 WOR). Wellicht is verdedigbaar dat de aspirant-werkgever ook in dit stadium op grond van de eisen van goed werkgeverschap,5 dan wel de eisen van redelijkheid en billijkheid ex artikel 6:248 BW, ertoe gehouden is om de sollicitant van voldoende informatie voor het sluiten van de arbeidsovereenkomst te voorzien.6
In verschillende cao's is een regeling opgenomen voor de door de aspirant-werkgever in het kader van de sollicitatie aan de sollicitant -minimaal- te verstrekken informatie, zoals de aard en werkzaamheden van het bedrijf of instelling, de aard en werkzaamheden betreffende de vacante functies, de functievereisten, waaronder mede begrepen opleidingseisen en ervaringseisen, de sollicitatieprocedure, waaronder mede begrepen de termijn van reageren, eventueel toe te passen selectiemiddelen als medische keuring en psychologische test, vermelding van de contactpersoon en een indicatie van essentiële arbeidsvoorwaarden, zoals standplaats, werktijden, mogelijkerwijs indicatie van salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden.7
Het kan in strijd zijn met de zorgvuldigheid en onder omstandigheden onrechtmatig worden geacht indien bovengenoemde gegevens niet bij de bekendmaking van de vacature worden vermeld. De Commissie Selectieprocedure heeft in haar eindrapport8 nog opgemerkt dat, wanneer de verstrekte informatie van vertrouwelijke aard is, de arbeidsorganisatie van de sollicitant geheimhouding kan verlangen. Schending van de geheimhoudingsplicht kan als onrechtmatige daad worden aangemerkt, indien hierdoor schade is ontstaan.
De Commissie Selectieprocedure heeft voorts opgemerkt dat het aanbeveling verdient om de sollicitant zo snel mogelijk een bericht van ontvangst van de sollicitatie te zenden, met vermelding van de termijn waarbinnen nadere berichten zullen volgen. Voorts heeft de commissie erop gewezen dat een sollicitant over een afwijzende beslissing zo snel mogelijk dient te worden ingelicht. Naarmate de sollicitatie zich in een verder stadium bevindt, moet deze afwijzing uitvoeriger worden gemotiveerd.9