Einde inhoudsopgave
Verordening ECB/2012/24 ((EU) nr. 1011/2012) betreffende statistieken inzake aangehouden effecten
Artikel 4 Vrijstellingen voor sectorale gegevens rapporterende informatieplichtigen
Geldend
Geldend vanaf 01-10-2018
- Bronpublicatie:
02-08-2016, PbEU 2016, L 222 (uitgifte: 17-08-2016, regelingnummer: 2016/1384 (ECB/2016/22))
- Inwerkingtreding
01-10-2018
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
02-08-2016, PbEU 2016, L 222 (uitgifte: 17-08-2016, regelingnummer: 2016/1384 (ECB/2016/22))
- Vakgebied(en)
Financieel recht / Bank- en effectenrecht
Financieel recht / Financieel toezicht (juridisch)
1.
Ter beoordeling van elke desbetreffende NCB kunnen aan de sectorale gegevens rapporterende informatieplichtigen de volgende vrijstellingen worden verleend:
- a)
in lidstaten van het eurogebied met een totaal aan door ingezeten beleggers aangehouden effecten met een ISIN-code die een marktwaarde hebben van EUR 40 miljard of lager:
- i)
NCB's kunnen MFI's, beleggingsfondsen, lege financiële instellingen, verzekeringsinstellingen en bewaarnemers vrijstellen van de rapportagevereisten van artikel 3, lid 1, mits, in termen van posities, het gecombineerde aandeel per sector of subsector van vrijgestelde MFI's, beleggingsfondsen, lege financiële instellingen, verzekeringsinstellingen en bewaarnemers in de nationaal door MFI's, beleggingsfondsen, lege financiële instellingen, verzekeringsinstellingen en bewaarnemers aangehouden posities niet meer dan 40 % bedraagt;
- ii)
kunnen NCB's bewaarnemers vrijstellen van de rapportageverplichtingen van artikel 3, lid 2, onder a), mits het gecombineerde aandeel van vrijgestelde bewaarnemers in de nationaal in bewaarneming aangehouden effecten in termen van posities niet meer dan 40% bedraagt;
- b)
in lidstaten van het eurogebied met een totaal aan door ingezeten beleggers aangehouden effecten met een ISIN-code die een marktwaarde hebben van meer dan EUR 40 miljard:
- i)
NCB's kunnen MFI's, beleggingsfondsen, lege financiële instellingen, verzekeringsinstellingen en bewaarnemers vrijstellen van de rapportagevereisten van artikel 3, lid 1, mits, in termen van posities, het gecombineerde aandeel per sector of subsector van vrijgestelde MFI's, beleggingsfondsen, lege financiële instellingen, verzekeringsinstellingen en bewaarnemers in de nationaal door MFI's, beleggingsfondsen, lege financiële instellingen, verzekeringsinstellingen en bewaarnemers aangehouden posities niet meer dan 5 % bedraagt;
- ii)
kunnen NCB's bewaarnemers vrijstellen van de rapportageverplichtingen van artikel 3, lid 2, onder a), mits het gecombineerde aandeel van vrijgestelde bewaarnemers in de nationaal in bewaarneming aangehouden effecten in termen van posities niet meer dan 5% bedraagt;
- c)
NCB's raadplegen de ECB inzake het gebruik van gegevens om het totaal aan aangehouden effecten tegen marktwaarde vast te stellen dat noodzakelijk is om uit hoofde van dit lid vrijstellingen te verlenen.
2.
NCB's kunnen kredietinstellingen geheel of gedeeltelijk vrijstellen van rapportageverplichtingen, mits het gecombineerde aandeel in het totaal van door kredietinstellingen in de betreffende lidstaat van het eurogebied aangehouden effecten in termen van posities niet meer dan 5 % bedraagt; Deze drempel mag evenwel gedurende de eerste twee jaar na het begin van de rapportage uit hoofde van deze verordening worden opgetrokken naar 15 %.
2bis.
De NCB's kunnen de volgende vrijstellingen van de in artikel 3, lid 1, vermelde rapportagevereisten verlenen aan verzekeringsinstellingen:
- a)
NCB's kunnen vrijstellingen verlenen aan verzekeringsinstellingen op basis van het totaal van de door verzekeringsinstellingen aangehouden effecten met een ISIN-code, op voorwaarde dat het door vrijgestelde verzekeringsinstellingen aangehouden gecombineerde aandeel in het totaalbedrag aan effecten in de betreffende eurogebiedlidstaat in termen van posities niet meer bedraagt dan 5 %, dan wel
- b)
NCB's kunnen vrijstellingen verlenen aan verzekeringsinstellingen op basis van de totale door verzekeringsinstellingen aangehouden effecten met een ISIN-code, op voorwaarde dat:
- i)
het door vrijgestelde verzekeringsinstellingen aangehouden gecombineerde aandeel aan het totaalbedrag aan effecten in de betreffende eurogebiedlidstaat in termen van posities niet meer bedraagt dan 20 %, en
- ii)
de op basis van artikel 3, lid 1, direct door verzekeringsinstellingen gerapporteerde gegevens en de gegevens die door de bewaarnemers worden gerapporteerd met betrekking tot de aangehouden posities door verzekeringsinstellingen die niet zijn onderwerpen aan directe rapportage, samen effectsgewijs 95 % of meer bestrijken van het totaal aan door verzekeringsinstellingen aangehouden effecten met een ISIN-code, in iedere eurogebiedlidstaat.
3.
NCB's kunnen alle geldmarktfondsen vrijstellen van de rapportagevereisten van artikel 3, lid 1, mits hun totaal aan aangehouden effecten met een ISIN-code minder dan 2 % bedraagt van door geldmarktfondsen in het eurogebied aangehouden effecten.
4.
NCB's kunnen alle LFI's vrijstellen van de rapportagevereisten van artikel 3, lid 1, mits hun totaal aan aangehouden effecten met een ISIN-code minder dan 2 % bedraagt van door LFI's in het eurogebied aangehouden effecten.
5.
NCB's kunnen bewaarnemers de volgende vrijstellingen verlenen:
- a)
NCB's kunnen bewaarnemers geheel of gedeeltelijk vrijstellen van de rapportageverplichtingen van artikel 3, lid 2, onder a), mits de in artikel 3, lid 2, onder a), bedoelde gegevens uit andere bronnen voor statistische of toezichtsgegevens kunnen worden afgeleid, zulks overeenkomstig de in bijlage III vastgestelde statistische minimumnormen. Daarnaast geldt het volgende:
- i)
in lidstaten waar de vrijstellingen uit hoofde van lid 1, onder a), van toepassing zijn, en waar de in artikel 3, lid 2, onder a), bedoelde gegevens direct door beleggers worden gerapporteerd, bestrijken die gegevens effectsgewijs minstens 60% van het totaal van de in artikel 3, lid 2, onder a), bedoelde effecten;
- ii)
in lidstaten waar de vrijstellingen uit hoofde van lid 1, onder b), van toepassing zijn, en waar de in artikel 3, lid 2, onder a), bedoelde gegevens direct door beleggers worden gerapporteerd, bestrijken die gegevens effectsgewijs minstens 75% van het totaal van de in artikel 3, lid 2, onder a), bedoelde effecten;
- b)
Indien bewaarnemers voor alle niet-ingezeten cliënten minder dan 10 miljard EUR aan effecten aanhouden, kunnen NCB's hen geheel of gedeeltelijk vrijstellen van de rapportageverplichtingen van artikel 3, lid 2, onder b) en c);
- c)
NCB's kunnen bewaarnemers geheel of gedeeltelijk vrijstellen van de rapportagevereisten van artikel 3, lid 2 bis, op voorwaarde dat de op basis van artikel 3, lid 1, door verzekeringsinstellingen direct gerapporteerde gegevens en de gegevens die door de bewaarnemers worden gerapporteerd met betrekking tot de aangehouden posities door verzekeringsinstellingen die niet zijn onderworpen aan directe rapportage, samen effectsgewijs 95 % of meer bestrijken van het totaal aan door verzekeringsinstellingen aangehouden effecten met een ISIN-code in iedere eurogebiedlidstaat.
6.
Vervallen.
6 bis.
Vervallen.
7.
Vervallen.
8.
Met betrekking tot de sectorale gegevens rapporterende informatieplichtigen waarvoor een in lid 1, 2, 2a, 3 of 4 bedoelde vrijstelling geldt, blijven NCB's op jaarbasis gegevens verzamelen inzake het bedrag van door deze informatieplichtigen aangehouden of in bewaarneming gehouden effecten, zulks overeenkomstig de vereisten van artikel 3, lid 1, hetzij geaggregeerd dan wel effectgewijs.
9.
Vervallen.
10.
De desbetreffende NCB trekt uit hoofde van lid 5, onder a), aan bewaarnemers verleende vrijstellingen in, indien gedurende drie opeenvolgende rapportageperiodes gegevens uit andere bronnen voor statistische gegevens of toezichtgegevens die voldoen aan de statistische minimumnormen van bijlage III, niet tijdig beschikbaar zijn gesteld, ongeacht of dit de bewaarnemers al dan niet te verwijten valt. Zoals bepaald in artikel 3, lid 2, beginnen bewaarnemers ten laatste drie maanden na de datum waarop de desbetreffende NCB hen heeft meegedeeld dat de vrijstelling werd ingetrokken, met de gegevensrapportage.
11.
Vervallen.
12.
Vervallen.
13.
NCB's kunnen MFI's vrijstellingen verlenen van de in artikel 3, lid 12 bedoelde rapportagevereisten, mits de NCB's deze gegevens kunnen afleiden uit gegevens die bij andere bronnen werden verzameld.