Einde inhoudsopgave
Wet zorginstellingen BES
Artikel 16
Geldend
Geldend vanaf 10-10-2010
- Redactionele toelichting
Tekstplaatsing van de Landsverordening zorginstellingen, zoals gewijzigd bij de Aanpassingswet openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (17-05-2010, Stb. 350) en de Aanpassingsregeling BES-wetten (28-09-2010, Stcrt. 15040). Tijdstip iwtr.: 00.00 uur in Bonaire, Sint Eustatius en Saba. 06.00 uur in het Europese deel van Nederland.
- Bronpublicatie:
29-09-2010, Stb. 2010, 643 (uitgifte: 01-10-2010, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Inwerkingtreding
10-10-2010
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
30-09-2010, Stb. 2010, 389 (uitgifte: 07-10-2010, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Vakgebied(en)
Gezondheidsrecht / Zorg en ziektekosten
1.
Voor zover een ziekenhuisvoorziening rechtspersoonlijkheid heeft dan wel onder beheer staat van een rechtspersoon worden in de statuten regels gesteld met betrekking tot de taken van het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur, gericht op het functioneren van de ziekenhuisvoorziening overeenkomstig de doelstelling. Deze regels bevatten, naast de wettelijk voorgeschreven bepalingen, voorts onder meer regels over het toezicht binnen de ziekenhuisvoorziening en de verplichting tot het opstellen van een reglement voor elk van de genoemde bestuursorganen.
2.
Het reglement van het algemeen bestuur bevat ten minste regels ter zake van de taken van dat bestuur ten aanzien van:
- a.
het toezicht op het algemeen beleid van de rechtspersoon;
- b.
het bijstaan van de afzonderlijke leden van het dagelijks bestuur.
3.
Het reglement van het dagelijks bestuur bevat voor zover van toepassing ten minste regels ter zake van de taken van dat bestuur ten aanzien van:
- a.
de medische, verpleegkundige en economische taken;
- b.
het opstellen van een meerjarenbeleidsplan, het jaarplan en de jaarlijkse begroting;
- c.
de verantwoordelijkheden en bevoegdheden ter zake van:
- 1°
het beheer;
- 2°
de administratie met inbegrip van de medische administratie, waaronder de registratie van patiënten;
- 3°
de verslaglegging en dossiervorming;
- 4°
de kwaliteitsbewaking;
- 5°
het opname- en ontslagbeleid;
- 6°
de zorg voor de patiënten;
- 7°
de geneesmiddelenvoorziening;
- 8°
de administratieve organisatie;
- 9°
het personeelsbeleid;
- 10°
het waarborgen van de rechten van de patiënt.