RAV 2022/52
Intellectueel eigendomsrecht. Kan een lookalike in een filmpje inbreuk maken op het portretrecht van de uitgebeelde persoon?
HR 22-04-2022, ECLI:NL:HR:2022:621
- Instantie
Hoge Raad
- Datum
22 april 2022
- Magistraten
Mrs. M.V. Polak, C.E. du Perron, F.J.P. Lock, A.E.B. ter Heide, S.J. Schaafsma
- Zaaknummer
20/02691
- Conclusie
A-G mr. T. Hartlief
- Folio weergave
- Deze functie is alleen te gebruiken als je bent ingelogd.
- JCDI
JCDI:ADS655440:1
- Vakgebied(en)
Intellectuele-eigendomsrecht / Algemeen
Intellectuele-eigendomsrecht / Auteursrecht
Verbintenissenrecht / Onrechtmatige daad
- Brondocumenten
ECLI:NL:HR:2022:621, Uitspraak, Hoge Raad, 22‑04‑2022
ECLI:NL:PHR:2021:953, Conclusie, Hoge Raad (Parket), 08‑10‑2021
Beroepschrift, Hoge Raad, 01‑09‑2020
- Wetingang
Art. 21 Aw
Essentie
Intellectueel eigendomsrecht. Portretrecht. Maatstaf. Belangenafweging.
Kan een lookalike in een filmpje inbreuk maken op het portretrecht van de uitgebeelde persoon?
Samenvatting
Max Verstappen is wereldwijd bekend als autocoureur. Op 27 september 2016 heeft supermarktketen Jumbo een landelijke televisiereclame gelanceerd met de titel ‘Snel besteld, snel thuisbezorgd’. In deze reclamefilm bracht Verstappen de boodschappen van Jumbo langs de deuren van klanten met zijn Formule 1-auto. Picnic, een online supermarkt, heeft op 28 september 2016 een filmpje op haar Facebook-pagina geplaatst met de titel ‘als je op tijd bent hoef je niet te racen’. In dit ... Verder lezen? Log in om dit document te bekijken.