Einde inhoudsopgave
Rijnvaartpolitiereglement 1995
Artikel 10.01 Beperking van de scheepvaart bij hoogwater bovenstrooms van het Spijksche Veer
Geldend
Geldend vanaf 01-12-2023
- Bronpublicatie:
19-09-2023, Stb. 2023, 314 (uitgifte: 29-09-2023, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Inwerkingtreding
01-12-2023
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
19-09-2023, Stb. 2023, 314 (uitgifte: 29-09-2023, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Vakgebied(en)
Vervoersrecht / Binnenvaart
Waterrecht (V)
1.
Tussen de Mittlere Rheinbrücke te Basel (km 166,53) en de sluis te Kembs (km 179,10), alsmede tussen de sluizen bij Iffezheim (km 334,00) en het Spijksche Veer (km 857,40), gelden bij hoogwater, indien de waterstand zich tussen hoogwaterpeil I en II bevindt, voor de scheepvaart de volgende beperkingen:
- a.
een schip, met uitzondering van een klein schip niet zijnde een motorschip, moet in afvaart zoveel mogelijk het midden van de rivier en in opvaart zoveel mogelijk het middelste derde gedeelte van de breedte van de rivier houden; als breedte van de rivier geldt de afstand tussen de oeverlijnen. Tijdens het varen, met inbegrip van het voorbijlopen, mogen zich ten hoogste twee eenheden naast elkaar bevinden;
- b.
daar waar de plaatselijke omstandigheden het noodzakelijk maken dichter bij de oever te varen dan onder a is aangegeven moeten de in dat onderdeel bedoelde schepen desalniettemin zo ver mogelijk uit de oevers blijven en hun snelheid verminderen;
- c.
artikel 9.04 blijft van toepassing. Tussen Lorch (km 540,20) en St. Goar (km 556,00) moet een opvarend schip in het middelste derde gedeelte van de rivier zó dicht de linkeroever aanhouden, dat het ontmoeten met een afvarend schip zonder gevaar bakboord op bakboord kan geschieden;
- d.
onverminderd artikel 6.20 mag een schip ten opzichte van de oever niet sneller varen dan 20 km per uur, met uitzondering van de afvaart in het gebergtegedeelte tussen Bingen (km 528,50) en St. Goar (km 556,00), waar de maximale snelheid van het schip ten opzichte van de oever niet meer mag bedragen dan 24 km per uur;
- e.
na het overschrijden van het hoogwaterpeil I mag een schip slechts op de betreffende riviervakken varen, indien het is uitgerust met een marifooninstallatie. De marifooninstallatie moet voor ontvangst zijn ingeschakeld op de voor de nautische informatie aangewezen kanalen. Dit geldt niet voor kleine schepen die door middel van spierkracht worden voortbewogen.
- f.
na het overschrijden van het hoogwaterpeil I is het verboden te varen met een snel schip.
2.
Een schip mag in het bij het derde lid genoemde vak niet varen, indien de waterstand het hoogwaterpeil II voor dat vak bereikt heeft of overschrijdt. Dit is niet van toepassing op het oversteken van de vaarweg.
3.
De in het eerste en tweede lid bedoelde hoogwaterpeilen die gelden voor de op- en afvaart en de bij dat peil genoemde vakken zijn:
Traject | Op- en afvaart Hoogwaterpeil | |
---|---|---|
I | II | |
Basel (km 166,53) | ||
Basel-Rheinhalle | ||
Basel-Sluizen Kembs | 7,00 | 8,20 |
Kembs (km 179,10) | ||
Sluizen te Iffezheim (km 334,00) | ||
Maxau | ||
Sluizen te Iffezheim-Germersheim | 6,20 | 7,50 |
Germersheim (km 384,00) | ||
Speyer | ||
Germersheim-Mannheim-Rheinau | 6,20 | 7,30 |
Mannheim-Rheinau (km 410,50) | ||
Mannheim | ||
Mannheim/Rheinau-Mannheim/Sandhofen | 6,50 | 7,60 |
Mannheim-Sandhofen (km 431,50) | ||
Worms | ||
Mannheim/Sandhofen-Gernsheim | 4,40 | 6,50 |
Gernsheim (km 462,00) | ||
Mainz | ||
Gernsheim-Eltville | 4,75 | 6,30 |
Eltville (km 511,00) | ||
Bingen | ||
Eltville-Lorch | 3,50 | 4,90 |
Lorch (km 540,00) | ||
Kaub | ||
Lorch-Salzig | 4,60 | 6,40 |
Salzig (km 566,00) | ||
Koblenz | ||
Salzig-Engers | 4,70 | 6,50 |
Engers (km 601,00) | ||
Andernach | ||
Engers-Bad Breisig | 5,50 | 7,60 |
Bad Breisig (km 624,00) | ||
Oberwinter | ||
Bad Breisig-Mondorf | 4,90 | 6,80 |
Mondorf (km 660,00) | ||
Köln | ||
Mondorf-Dormagen | 6,20 | 8,30 |
Dormagen (km 716,00) | ||
Düsseldorf | ||
Dormagen-Krefeld | 7,10 | 8,80 |
Krefeld (km 763,00) | ||
Duisburg-Ruhrort | ||
Krefeld-Orsoy | 9,30 | 11,30 |
Orsoy (km 794,00) | ||
Wesel | ||
Orsoy-Rees | 8,70 | 10,60 |
Rees (km 837,00) | ||
Emmerich | ||
Rees-Spijksche Veer | 7,00 | 8,70 |
Spijksche Veer (km 857,40) |
4.
De bevoegde autoriteiten kunnen tussen Basel en de sluizen te Kembs aan individuele schepen, indien deze bepaalde voorwaarden vervullen, de vaart op dit riviergedeelte tot aan een waterstand van 8,50 m aan de peilschaal te Basel-Rheinhalle toestaan, wanneer de waterstand reeds gedurende meer dan drie dagen boven het peil van 8,20 m heeft gelegen en de voorspellingen aangeven, dat de waterstand ook de volgende twee dagen nog boven dit peil zal liggen.
5.
Tussen de sluizen te Kembs van het Grand Canal d'Alsace en de sluizen te Iffezheim (km 334,00) wordt de scheepvaart bij hoogwater als volgt geregeld:
- a.
tussen de meest bovenstrooms gelegen voorhaven van de sluizen te Kembs en de meest bovenstrooms gelegen voorhaven van de sluizen te Vogelgrün gelden voor de scheepvaart geen beperkingen bij hoogwater. De bevoegde autoriteit kan echter, om concentraties van schepen in de voorhavens van de sluizen te Kembs en Vogelgrün te vermijden, de schepen over de voorhavens van de verschillende sluizen verdelen;
- b.
tussen de sluizen te Vogelgrün en de sluizen te Iffezheim:
- —
worden de sluizen op een sluispand gestremd, wanneer op het benedenhoofd van de telkens bovenstrooms gelegen sluis het zichtbaar aangebrachte hoogwaterpeil II wordt bereikt of overschreden;
- —
is de vaart voor kleine schepen op een sluispand verboden, wanneer op het benedenhoofd van de telkens bovenstrooms gelegen sluis het zichtbaar aangebrachte hoogwaterpeil II wordt bereikt of overschreden.
Echter kan de bevoegde autoriteit aan individuele schepen en samenstellen voor het gedeelte vanaf benedenstrooms van de sluis te Vogelgrün tot benedenstrooms van de sluis te Straatsburg tot een maximale waterstand van 0,40 m boven het hoogwaterpeil II de vaart en het schutten toestaan, wanneer de waterstand reeds gedurende meer dan drie opeenvolgende dagen voornamelijk boven het hoogwaterpeil II heeft gelegen en de voorspellingen aangeven, dat de waterstand ook de volgende twee dagen nog boven dit hoogwaterpeil zal liggen.
- c.
op het riviervak tussen de zuidelijke voorhaven (km 291,30) en de noordelijke voorhaven (km 295,50) van de haven van Straatsburg wordt de scheepvaart, indien de hoogst bevaarbare waterstand wordt bereikt, als volgt gestremd: