Grensoverschrijdende juridische splitsing van kapitaalvennootschappen
Einde inhoudsopgave
Grensoverschrijdende juridische splitsing van kapitaalvennootschappen (VDHI nr. 122) 2014/7.7.1:7.7.1 Inleiding
Grensoverschrijdende juridische splitsing van kapitaalvennootschappen (VDHI nr. 122) 2014/7.7.1
7.7.1 Inleiding
Documentgegevens:
mr. E.R. Roelofs, datum 01-04-2014
- Datum
01-04-2014
- Auteur
mr. E.R. Roelofs
- JCDI
JCDI:ADS432122:1
- Vakgebied(en)
Ondernemingsrecht / Europees ondernemingsrecht
Ondernemingsrecht / Rechtspersonenrecht
Deze functie is alleen te gebruiken als je bent ingelogd.
Autoriteiten hebben een zeer belangrijke rol bij splitsing, niet alleen bij nationale splitsing maar ook bij grensoverschrijdende splitsing. De Zesde richtlijn gaat in artikel 14 uit van het principe dat bij een splitsing toezicht wordt uitgeoefend door een autoriteit op de procedure tot splitsing. Artikel 14 Zesde richtlijn schrijft voor dat indien de wetgeving van een lidstaat voor splitsingen geen preventief toezicht door de overheid of de rechter op de rechtmatigheid van de splitsing voorschrijft of indien zodanig toezicht niet op alle voor de splitsing noodzakelijke rechtshandelingen betrekking heeft, artikel 16 van Richtlijn 2011/35/EU van toepassing is. Krachtens de analoge toepassing van dat artikel moeten, indien de wetgeving van een lidstaat geen preventief toezicht door de overheid of rechter op de rechtmatigheid van de splitsing voorschrijft of indien zodanig toezicht niet op alle voor de splitsing noodzakelijke rechtshandelingen betrekking heeft, de notulen van de algemene vergaderingen waarin tot de splitsing wordt besloten en, in voorkomend geval, de na deze algemene vergaderingen te sluiten overeenkomst tot splitsing, bij authentieke akte worden verleden. In de gevallen waarin de splitsing niet behoeft te worden goedgekeurd door de algemene vergaderingen van de vennootschappen die aan de splitsing deelnemen, moet het voorstel tot splitsing bij authentieke akte worden verleden.
Naast artikel 14 Zesde richtlijn gelden geen regels op unieniveau betreffende het toezicht op de rechtmatigheid van (de procedure tot en rechtmatigheid van) splitsing. Lidstaten hebben daarom een grote vrijheid het toezicht zelf vorm te geven.
In het vervolg zal eerst worden stilgestaan bij de rol van de autoriteiten bij grensoverschrijdende fusie, gevolgd door de rol van de autoriteiten bij grensoverschrijdende splitsing op basis van de vrijheid van vestiging. Daarna zal aandacht worden geschonken aan de rol van de autoriteiten bij grensoverschrijdende splitsing in de Finse en Deense wetgeving en de heersende opvatting in het Duitse recht. Ten slotte volgen conclusies en aanbevelingen.