Handhaving van privaatrecht door toezichthouders
Einde inhoudsopgave
Handhaving van privaatrecht door toezichthouders (R&P nr. CA17) 2017/4.5.2.3:4.5.2.3 Artikel 6:227c BW
Handhaving van privaatrecht door toezichthouders (R&P nr. CA17) 2017/4.5.2.3
4.5.2.3 Artikel 6:227c BW
Documentgegevens:
mr. C.A. Hage, datum 01-12-2017
- Datum
01-12-2017
- Auteur
mr. C.A. Hage
- JCDI
JCDI:ADS443322:1
- Vakgebied(en)
Verbintenissenrecht / Algemeen
Toon alle voetnoten
Voetnoten
Voetnoten
Sanctiebesluit 26 februari 2013 inzake Ryanair, CA/IB/878/16. Zie over dit besluit ook par. 4.5.2.1, nr. 7, par. 4.5.2.6, nr. 1, par. 4.5.3.3, nr. 11, 4.5.3.4, nr. 5.
Besluit op bezwaar 24 oktober 2013 inzake Ryanair, CA/IB/878/27.
Rb. Rotterdam 19 maart 2015, ECLI:NL:RBROT:2015:1868.
CBb 10 mei 2016, ECLI:NL:CBB:2016:103.
Deze functie is alleen te gebruiken als je bent ingelogd.
Op grond van artikel 6:227c lid 1 BW dient degene die een dienst aanbiedt van een informatiemaatschappij als bedoeld in artikel 3:15d lid 3 BW, de wederpartij passende, doeltreffende en toegankelijke middelen ter beschikking te stellen waarmee de wederpartij voor de aanvaarding van de overeenkomst van door hem niet gewilde handelingen op de hoogte kan geraken en waarmee hij deze kan herstellen.
(1) Ryanair
Casus. Toezichthouders van de Consumentenautoriteit hebben bij het boeken van een vliegreis bij Ryanair onderzocht of en op welke wijze de consument gedurende het boekingsproces de mogelijkheid heeft onbedoelde bedieningshandelingen op te merken en te herstellen voordat de overeenkomst tot stand komt. De Consumentenautoriteit heeft vastgesteld dat de consument weliswaar met de browser terug kon keren, maar dat de gegevens dan opnieuw ingevuld dienden te worden. Daarnaast is vastgesteld dat aan het eind van het boekingsproces kosten worden vermeld, maar niet de namen van de reizigers zodat deze lastig te controleren en te herstellen zijn.
Besluit en bezwaar. De Consumentenautoriteit heeft geoordeeld dat sprake is van een overtreding van artikel 6:227c lid 1 BW.1 Er is een boete opgelegd van€ 60.000. Daarnaast wordt een last onder dwangsom opgelegd. Het besluit blijft na bezwaar in stand.2
Beroep. De rechtbank oordeelt dat het maken van vergissingen bij het invullen van de namen van de reizigers behoort tot niet gewilde handelingen zoals bedoeld in artikel 6:227c lid 1 BW.3 Consumenten moeten op de hoogte kunnen komen van deze vergissingen voorafgaand aan het kopen van de vliegtickets. Daarnaast is het niet mogelijk om via een returntoets de ingevoerde gegevens aan te passen. Kortom, er is geen sprake van passende doeltreffende en toegankelijke middelen om gemaakte fouten te herstellen. De ACM heeft de boete van € 60.000 terecht opgelegd.
Hoger beroep. In hoger beroep bevestigt het CBb de uitspraak van de rechtbank.4