Einde inhoudsopgave
Regeling SUWI
Bijlage XI Planning & control producten van IB
Geldend
Geldend vanaf 01-01-2022
- Bronpublicatie:
25-11-2021, Stcrt. 2021, 48293 (uitgifte: 03-12-2021, regelingnummer: 2021-0000193512)
- Inwerkingtreding
01-01-2022
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
25-11-2021, Stcrt. 2021, 48293 (uitgifte: 03-12-2021, regelingnummer: 2021-0000193512)
- Vakgebied(en)
Sociale zekerheid re-integratie / Bijzondere onderwerpen
Sociale zekerheid werkloosheid / Algemeen
Arbeidsrecht / Algemeen
Sociale zekerheid algemeen / Algemeen
Sociale zekerheid algemeen / Bijzondere onderwerpen
Staatsrecht / Decentralisatie
Sociale zekerheid re-integratie / Algemeen
behorende bij de artikelen 5.3 en 5.10a van de Regeling SUWI
In deze bijlage zijn de informatieproducten gespecificeerd die IB periodiek aan SZW dient te verstrekken op grond van artikel 5.3 en 5.10a van de Regeling SUWI. Het betreft de volgende producten:
I | jaarplan met begroting |
II | tussentijds verslag |
III | jaarverslag incl. jaarrekening |
IB levert hetontwerpjaarplan met begroting vóór 1 juli en hetdefinitief jaarplan met begroting vóór 1 oktober. Het jaarplan van IB bevat in elk geval een omschrijving van de taak, bedoeld in artikel 1, onderdeel m, van de Wet SUWI en de andere taken die het IB ten behoeve van gemeenten op grond van artikel 5.24 van het Besluit SUWI verricht. IB dient zich op verschillende momenten te verantwoorden over de uitvoering van het jaarplan. Deze verantwoording vindt plaats in het tussentijdse verslag en het jaarverslag. Het tussentijdse verslag wordt uiterlijk zes weken na afloop van de verslagperiode (halfjaar) aan de minister verstrekt. Het jaarverslag wordt vóór 15 maart aan de minister aangeboden.
In die hierna volgende tabel worden de onderwerpen benoemd, die in de diverse producten van de P&C cyclus aan de orde dienen te komen. Daaronder volgt, per onderwerp, een nadere toelichting.
I | II | III | |||
---|---|---|---|---|---|
1. Volumeontwikkeling en fondsbelasting (n.v.t.) | |||||
2. Ontwikkelingen wetsuitvoering en andere taken | |||||
a. doelstellingen, activiteiten op hoofdlijnen, resultaten, kosten/baten | x | x | x | ||
b. prestatie-indicatoren/kengetallen | x | x | x | ||
c. speerpunten klantgerichtheid | x | x | x | ||
d. speerpunten handhaving | |||||
3. Ontwikkelingen grote projecten en projecten ter invoering van nieuwe wet- en regelgeving | x | x | x | ||
4. Ketensamenwerking | x | x | x | ||
5. Bedrijfsvoering | |||||
a. rechtmatigheid | x | ||||
b. doelmatigheid | x | ||||
c. totstandkoming niet-financiële informatie | x | ||||
d. financieel beheer (tekortkomingen) | x | x | x | ||
e. ontwikkelingen t.a.v. o.a. HRM, ICT, huisvesting | x | x | x | ||
6. Governance | |||||
a. Raad van Bestuur | x | ||||
b. Risicomanagement | x | ||||
7. Uitvoeringskosten | |||||
a. opbouw per product c.q. per groot project | x | x | x | ||
b. opbouw per kostensoort | x | x | x | ||
c. opbouw per wet/andere taken | x | x | x | ||
d. prognose lopend jaar | x | ||||
e. vergelijking met begroting jaar t-1 | x | ||||
f. vergelijking met begroting jaar t | x | x | |||
g. vergelijking met laatst goedgekeurde jaarrekening | x | ||||
8. Investeringen per categorie | x | x | |||
9. Overzicht t.b.v. bevoorschotting/afrekening | x | x | |||
10. Jaarrekening | x | ||||
11. Aansluitingstabel (n.v.t.) | |||||
12. Verantwoordingsinformatie t.b.v. SZW jaarverslag (n.v.t.) | |||||
13. Kwantitatieve informatie (n.v.t.) | |||||
14. Toezichtbevindingen | x | x |
Legenda
II | jaarplan met begroting |
III | tussentijdse verslag |
IV | jaarverslag incl. jaarrekening |
x | Opnemen |
1. Volumeontwikkeling en fondsbelasting (n.v.t.)
2. Ontwikkelingen wetsuitvoering en andere taken
Het jaarplan gaat in op de volgende vragen:
- •
Wat wil IB bereiken (doelstellingen en prestatie-indicatoren)?
- •
Wat gaat IB daarvoor doen?
- •
Wat mag het kosten (begroting)?
In het kader van de budgetverantwoordelijkheid van SZW voor IB dient IB zich tevens te verantwoorden over prestatie-indicatoren en prestatiegegevens op het gebied van:
- –
Werking sectorloket gemeenten en andere ketenpartijen
- –
Dienstverlening IB, waaronder klanttevredenheid
- –
Financiën
In het jaarplan wordt ook aandacht besteed aan eventuele veranderingen in de taken van de organisatie. Gedacht kan worden aan:
- •
Nieuwe wet- en regelgeving, waarbij aandacht wordt besteed aan de activiteiten om de nieuwe maatregelen in te voeren;
- •
Andere taken die IB ten behoeve van de gemeenten verricht en die niet bekostigd worden uit de rijksbijdrage, bedoeld in artikel 5.25 van het Besluit SUWI.
In het tussentijdse verslag en het jaarverslag doet IB verslag van de uitvoering van het beleid en de geleverde prestaties. Het jaarplan en de daarin opgenomen prestatie-indicatoren vormen hierbij het uitgangspunt. De uitkomsten van de prestatie-indicatoren worden, voorzien van een toelichting, samen met de normen/streefwaarden per wet verantwoord. Indien van toepassing beschrijft IB zoveel als mogelijk de eigen bijdrage aan het behalen van de doelstellingen en geeft een verklaring als doelstellingen niet worden gehaald en de verbetermaatregelen die zijn/worden genomen. Bij klantgerichtheid wordt specifiek ingegaan op o.a. klachtenafhandeling, bereikbaarheid en klanttevredenheid.
3 Ontwikkelingen grote projecten en projecten ter invoering van nieuwe wet- en regelgeving
IB doet verslag van de uitvoering van het investeringsprogramma en de invoering van nieuwe wet- en regelgeving (indien van toepassing). Hierbij wordt ingegaan op de bereikte resultaten en de daarmee gepaard gaande kosten. IB legt hierbij een relatie met de planning en licht eventuele wijzigingen kort toe. IB dient tevens verslag te doen van de fte-bezetting (vast/tijdelijk/extern) per einddatum van de verslagperiode.
4. Ketensamenwerking
IB doet verslag van de samenwerking met de ketenpartners, de ontwikkelingen in de keten werk en inkomen en de voortgang van de uitvoering van het ketenprogramma. Het jaarplan vormt hierbij het uitgangspunt. Per speerpunt wordt aangegeven in welke mate de doelstellingen zijn gerealiseerd en wat de onderliggende analyse is bij afwijkingen in de realisatie. In dat geval wordt verder aangegeven welke aanvullende maatregelen IB heeft genomen om de doelstellingen alsnog te realiseren.
5. Bedrijfsvoering
In de bedrijfsvoeringsparagraaf gaat IB in op de sturing en beheersing van de bedrijfsprocessen binnen IB voor zover van belang voor de uitvoering van de taken op grond van de Wet SUWI. Het doel is aan te geven in welke mate het management van IB haar bedrijfsprocessen beheerst. In de bedrijfsvoeringsparagraaf legt IB, mede gebaseerd op risicoanalyse, verantwoording af over de bedrijfsvoering. De bedrijfsvoeringsparagraaf bestaat tenminste uit de volgende onderdelen:
5a) Rechtmatigheid
De wijze waarop IB verantwoording dient af te leggen over de rechtmatigheid in het jaarverslag en de jaarrekening, alsmede de wijze waarop de accountant zijn controlewerkzaamheden dient te verrichten, zijn nader uitgewerkt in de artikelen 5.10b t/m 5.10e van de Regeling SUWI en met name in de daarbij behorende toelichting.
5b) Doelmatigheid
In artikel 5.10e, eerste lid, onderdeel c, van de Regeling SUWI is aangegeven dat IB inzicht moet bieden in de doelmatigheid van het beheer en de organisatie. Ten aanzien van IB wordt verslag uitgebracht van activiteiten die zijn ondernomen om de bedrijfsprocessen door te lichten, waarbij het kostenniveau wordt gerelateerd aan de (kwaliteit van de) geleverde prestatie. IB wordt geacht de uitgangspunten die zij hanteert met betrekking tot doelmatigheid te expliciteren. Een toelichting op artikel 5.10e, eerste lid, onderdeel c, van de Regeling SUWI, wordt gegeven in Bijlage XXIII bij de Regeling SUWI.
5c) Totstandkoming niet-financiële informatie
IB rapporteert in het jaarverslag over het totstandkomingsproces van de informatievoorziening (inclusief de daarbij gehanteerde criteria zoals vastgelegd in bijlage XVII van de SUWI-regeling) en de wijze waarop deze is gewaarborgd (conform artikel 5.16 tweede lid Regeling SUWI).
5d) Financieel Beheer
In dit onderdeel rapporteert IB over eventuele tekortkomingen in het financieel beheer. Onder financieel beheer wordt verstaan het geheel van beslissingen, handelingen en regels die zijn bedoeld voor de sturing en beheersing van, alsmede de verantwoording over, de financiële transacties en de saldi waarvoor het management (mede)verantwoordelijkheid draagt. De administraties, die ten behoeve van het financieel beheer worden bijgehouden, worden eveneens tot het financieel beheer gerekend.
Het financieel beheer dient te voldoen aan de eisen ordelijkheid en controleerbaarheid. Onder ordelijk wordt verstaan dat het financieel beheer en de administraties in overeenstemming zijn met de in de administratieve organisatie vastgelegde procedureregels. Met controleerbaar wordt bedoeld dat de uitkomsten van het financieel beheer duidelijk worden vastgelegd, opdat achteraf controle efficiënt kan worden uitgevoerd.
IB rapporteert in het algemeen bij onvolkomenheden in het financieel beheer als die kunnen leiden tot disfunctioneren van het financieel beheer en/of betrekking hebben op kritieke processen en/of wijd verbreid zijn en/of kunnen leiden of hebben geleid tot aanzienlijke risico’s.
5e) Overige onderwerpen bedrijfsvoering
IB rapporteert over belangrijke ontwikkelingen ten aanzien van de volgende onderwerpen:
Sociaal beleid en HRM
IB rapporteert op dit punt over belangrijke personeelsaangelegenheden, waaronder in ieder geval de personeelsomvang, het personeelsverloop, de sociale plannen en de daarmee gemoeide kosten.
ICT en informatiebeveiliging
IB rapporteert over de voortgang, verbetering en vernieuwing van de geautomatiseerde ondersteuning van zowel haar primaire- als ondersteunende processen. Ook de voortgang van projecten ter verbetering van gegevensbeheer en privacybescherming vallen hier onder. In het jaarverslag wordt ingegaan op het oordeel van de EDP-auditor. Deze geeft conform artikel 5.22 en 6.4 Regeling SUWI een oordeel over het stelsel van maatregelen en procedures gericht op het waarborgen van een exclusieve, integere, beschikbare en controleerbare gegevensverwerking en over het beveiligingsniveau van Suwinet. Indien van toepassing geeft IB inzicht in de verrichte inspanningen om de kwaliteit te verbeteren c.q. te consolideren.
Huisvesting
IB doet verslag van belangrijke ontwikkelingen ten aanzien van de huisvesting.
6. Governance
De onderwerpen die onder het onderdeel governance vallen hebben betrekking op de bestuurlijke inrichting van IB en de wijze waarop zij haar taken uitvoert.
Risicomanagement
IB gaat in op het risicobeheersingsmodel en rapporteert over de belangrijkste risico’s en de beheersmaatregelen met betrekking tot deze risico’s.
7. Uitvoeringskosten
In de toelichting wordt onder andere ingegaan op:
- •
uitleg belangrijke posten
- •
verklaring van verschillen (voorgaand jaar en begroting, in ieder geval indien sprake is van mutaties van meer dan 5% en tenminste € 50.000 ten opzichte van dezelfde begrotingspost voorafgaand jaar)
- •
opvallende ontwikkelingen
- •
omvang en samenstelling van buitengewone baten en lasten
- •
omvang alsmede dotatie, onttrekking en vrijval van de voorzieningen
8. Investeringen per categorie
De indeling in categorieën volgt Titel 9 Boek 2 Burgerlijk Wetboek.
9. Overzicht t.b.v. bevoorschotting/afrekening
Ten behoeve van de bevoorschotting neemt IB in het jaarplan en de jaarrekening een overzicht op van de uitvoeringskosten welke ten laste komen van de rijksbijdrage.
10. Jaarrekening
De jaarrekening van IB geeft inzicht in de baten en lasten over het boekjaar, de balans aan het eind van het boekjaar en de cash flow, voor zover deze betrekking hebben op de rijksbijdrage, bedoeld in artikel 5.25 van het Besluit SUWI. De jaarrekening heeft betrekking op de balans en de resultatenrekening met de toelichting en op de in het jaarplan en modelverantwoording opgenomen financiële onderwerpen. De jaarrekening is zoveel als mogelijk gebaseerd op titel 9, Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek, tenzij hiervan in deze modelverantwoording wordt afgeweken.
De in de jaarrekening opgenomen informatie dient een zodanig betrouwbaar beeld te geven van de werkelijkheid als in de gegeven omstandigheden is vereist. Alle uitvoeringskosten worden in de budgetverantwoording opgenomen, ongeacht of er budget voor is toegekend. Het salderen van bijzondere baten en lasten is niet toegestaan, tenzij wetgeving anders voorschrijft.
De jaarrekening IB bestaat uit de volgende onderdelen:
- •
Grondslagen waardering en resultaatbepaling
- •
Balans met toelichting
- •
Resultatenrekening met toelichting
Grondslagen waardering en resultaatbepaling
In verband met de versnelling van de verantwoording is het toegestaan het handelen in het verslagjaar te koppelen aan een jaarschijveninterpretatie. De te hanteren jaarschijf mag niet ouder zijn dan 3 maanden ten opzichte van het kalenderjaar waarop de verantwoording betrekking heeft. Indien de jaarschijven worden aangepast dan dient dit in de jaarrekening te worden vermeld evenals de vergelijkbare cijfers van het voorgaande jaar.
Controleverklaring en verslag van bevindingen
De accountant onderzoekt de verantwoording die het management van IB op grond van de Regeling SUWI heeft uitgebracht. De controleverklaring en het verslag van bevindingen zijn nader geregeld in artikel 5.10b t/m e en bijlage XXII van de Regeling SUWI.
Egalisatiereserve
IB vormt een egalisatiereserve met overeenkomstige toepassing van artikel 33 van de Kaderwet zelfstandige bestuursorganen en artikel 5.10a, zesde lid, van de Regeling SUWI. Deze reserve wordt ingezet voor:
- •
Opvangen van schommelingen in de inkomsten en uitgaven
- •
Reserveringen voor kosten die zich niet jaarlijks voordoen (bijvoorbeeld onderhoud bedrijfsmiddelen)
- •
Opvangen van overlopende verplichtingen (bijvoorbeeld projecten wet- en regelgeving)
- •
Onvoorziene uitgaven met een incidenteel karakter.
De vorming, besteding en vrijval van de egalisatiereserve moet toegelicht worden in de jaarrekening.
Bestemmingsfonds voor investeringen
IB beschikt gezien de aard van de dienstverlening over grootschalige ICT in verhouding tot de organisatiegrootte en het budget. De voorziene egalisatiereserve is onvoldoende groot om grootschalige (vervangings)investeringen te plegen. Het is IB derhalve toegestaan naast de egalisatiereserve een ‘bestemmingsfonds voor investeringen’ aan te houden. In het jaarplan neemt IB een ‘reservering investeringen’ op, in het jaarverslag het ‘bestemmingsfonds voor investeringen’, inclusief een toelichting en een meerjarig overzicht van de nog te plegen investeringen.
jaar t | jaar t-1 | |
---|---|---|
• immateriële vaste activa | ||
• materiële vaste activa | ||
• financiële vaste activa | ||
Totaal vaste activa | ||
• vorderingen | ||
• liquide middelen | ||
• overige vlottende activa | ||
Totaal vlottende activa | ||
Totaal activa | ||
• eigen vermogen | ||
• voorzieningen | ||
• bestemmingsfonds | ||
• langlopende schulden | ||
• kortlopende schulden | ||
Totaal passiva |
Toelichting
- •
Verloopstaat immateriële vaste activa
- •
Verloopstaat materiële vaste activa
- •
Verloopstaat financiële vaste activa
- •
Verloopstaat eigen vermogen
- •
Verloopstaat voorzieningen
jaar t Regulier | jaar t Projecten | jaar t Totaal | jaar t-1 Regulier | jaar t-1 Projecten | jaar t-1 Totaal | |
---|---|---|---|---|---|---|
Rijksbijdrage | ||||||
Incidenteel budget | ||||||
Overige baten | ||||||
Totaal baten | ||||||
Loonkosten eigen personeel | ||||||
Kosten extern personeel | ||||||
Overige personeelskosten | ||||||
Totaal personeelskosten | ||||||
Afschrijvingskosten | ||||||
Huisvestingskosten | ||||||
Automatiseringskosten | ||||||
Kantoorkosten | ||||||
Vervoerskosten | ||||||
Overige beheerskosten | ||||||
Totaal overig beheer | ||||||
Beleidsbudgetten | ||||||
Totaal overige kosten | ||||||
Totaal lasten | ||||||
Saldo van baten en lasten |
WNT verantwoording
IB doet jaarlijks verslag van de topinkomens op basis van de Wet normering topinkomens (WNT).
11. Aansluitingstabel (n.v.t.)
12. Verantwoordingsinformatie t.b.v. SZW jaarverslag (n.v.t.)
13. Kwantitatieve informatie (n.v.t.)
14. Toezichtbevindingen
IB gaat in de tussentijdse verslagen en het jaarverslag op hoofdlijnen in op de bevindingen van de Nederlandse Arbeidsinspectie en de Algemene Rekenkamer, en op de naar aanleiding van deze bevindingen genomen maatregelen.