Regeling seinen luchtvaart BES
Bijlage 2
Geldend
Geldend vanaf 10-10-2010
- Redactionele toelichting
Tekstplaatsing van de Beschikking MAW seinen luchtvaart (P.B. 2007, no. 89), zoals gewijzigd bij de Aanpassingsregeling BES Verkeer en Waterstaat (01-10-2010, Stcrt. 14690). Tijdstip iwtr.: 00.00 uur in Bonaire, Sint Eustatius en Saba. 06.00 uur in het Europese deel van Nederland.
- Bronpublicatie:
21-09-2010, Stcrt. 2010, 14838 (uitgifte: 01-10-2010, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Inwerkingtreding
10-10-2010
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
30-09-2010, Stb. 2010, 389 (uitgifte: 07-10-2010, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Vakgebied(en)
Vervoersrecht / Luchtvervoer
behorende bij artikel 6 van de Regeling seinen luchtvaart BES
Serie | Seinen te geven door het onderscheppende luchtvaartuig | Betekenis | Antwoord van het onderschepte luchtvaartuig | Betekenis |
---|---|---|---|---|
1. | DAG of NACHT: Schommelen rond de langsas van het luchtvaartuig en knipperen met de navigatielichten met onregelmatige tussenpozen (en landingslichten bij een helikopter), in een positie vóór, iets hoger dan en gewoonlijk links van het onderschepte luchtvaartuig (of rechts bij een helikopter); na bevestiging gevolgd door een flauwe horizontale bocht, als regel naar links (of rechts bij een helikopter) naar de gewenste richting. Opmerking 1: de weersomstandigheden of het terrein kunnen het onderscheppende luchtvaartuig dwingen de posities en de richting als aangegeven in serie 1 om te keren. Opmerking 2: wanneer het onderschepte luchtvaartuig geen gelijke tred kan houden met het onderscheppende luchtvaartuig, mag van het laatste worden verwacht dat het een aantal vliegpatronen zal vliegen, bestaande uit twee halve cirkels waarvan de uiteinden zijn verbonden met twee parallelle lijnen in hetzelfde horizontale vlak en elke keer dat het onderschepte luchtvaartuig wordt gepasseerd het luchtvaartuig schommelt. | U bent onderschept. Volg mij. | DAG of NACHT: Schommelen rond de langsas van het luchtvaartuig, knipperen met de navigatielichten met onregelmatige tussenpozen en volgen. | Begrepen, voldoe aan opdracht. |
2. | DAG of NACHT: Plotseling wegdraaien vanaf het onderschepte luchtvaartuig met een stijgende bocht van 90° of meer, zonder de koerslijn van het onderschepte luchtvaartuig te kruisen. | U kunt doorgaan. | DAG of NACHT: Schommelen rond de langsas van het luchtvaartuig. | Begrepen, voldoe aan opdracht. |
3. | DAG of NACHT: Het landingsgestel neerlaten (indien mogelijk), ononderbroken landingslichten tonen, de in gebruik zijnde baan overvliegen of, als het onderschepte luchtvaartuig een helikopter is, over het helikopterlandingsterrein vliegen. Wanneer helikopters elkaar onderscheppen, maakt de onderscheppende helikopter een landingsnadering en blijft in de buurt van het landingsgebied vliegen. | Land op dit lucht- vaartterrein. | DAG of NACHT: Het landingsgestel neerlaten (indien mogelijk), ononderbroken landingslichten tonen terwijl het onderscheppende luchtvaartuig wordt gevolgd en wanneer, na het overvliegen van de in gebruik zijnde baan of het helikopterlandingsterrein, het landingsterrein veilig wordt geacht, doorgaan om te landen. | Begrepen, voldoe aan opdracht. |
4. | DAG of NACHT: Het landingsgestel intrekken (indien mogelijk) en knipperen met de landingslichten tijdens het vliegen over de in gebruik zijnde baan of het helikopterlandingsterrein op een hoogte, groter dan 300 m (1000 voet), maar lager dan 600 m (2000 voet), bij een helikopter op een hoogte, groter dan 50 m (170 voet), maar lager dan 100 m (330 voet), boven luchtvaartterreinhoogte, en doorgaan met cirkelen boven de in gebruik zijnde baan of boven het landingsterrein. Als het niet mogelijk is met de landingslichten te knipperen, gebruik dan andere beschikbare lichten. | Het luchtvaartterrein dat u hebt aangewezen is ongeschikt. | Als het gewenst is dat het onderschepte luchtvaartuig het onderscheppende luchtvaartuig volgt naar een uitwijkhaven, trekt het onderscheppende luchtvaartuig het landingsgestel in (indien mogelijk) en gebruikt de serie 1 seinen voor onderscheppende luchtvaartuigen. Als besloten is om het onderschepte luchtvaartuig vrij te laten, gebruikt het onderscheppende luchtvaartuig de serie 2 seinen voor onderscheppende luchtvaartuigen. | Begrepen, volg mij. Begrepen, u kunt doorgaan. |
5. | DAG of NACHT: regelmatig aan- en uitschakelen van alle beschikbare lichten, maar zo dat het kan worden onderscheiden van knipperlichten. | Kan niet voldoen aan opdracht. | DAG of NACHT: Gebruik de serie 2 seinen voor onderscheppende luchtvaartuigen. | Begrepen. |
6. | DAG of NACHT: onregelmatig knipperen met alle beschikbare lichten. | In nood. | DAG of NACHT: Gebruik de serie 2 seinen voor onderscheppende luchtvaartuigen. | Begrepen. |
Wanneer radioverbinding met het onderscheppende luchtvaartuig tot stand is gebracht maar communicatie in een gemeenschappelijke taal niet mogelijk is, worden pogingen ondernomen om essentiële informatie en bevestiging van opdrachten over te brengen door gebruikmaking van de volgende bewoordingen en uitspraken, waarbij elke bewoording twee maal wordt uitgezonden en de klemtoon op de onderstreepte delen wordt gelegd:
- a.
Door onderschepte luchtvaartuigen
Term
Uitspraak
Betekenis
Meaning
CALL SIGN
KOL SA-IN
Mijn roepnaam is
My callsign is
WILCO
VILL-KO
Begrepen
Understood
Voldoe aan opdracht
Will comply
CANNOT
KANN NOTT
Kan niet voldoen aan opdracht
Unable to comply
REPEAT
REE-PEET
Herhaal uw opdracht
Repeat your instruction
AM LOST
AM LOSST
Positie onbekend
Position unknown
MAYDAY
MAY DAY
Ik ben in nood
I am in distress
HIJACK)
HI-JACK
Ik ben gekaapt
I have been hijacked
LAND
LAAND
Ik wil landen op
I request to land at
(place name)
(place name)
(plaatsnaam)
(place name)
DESCEND
DEE-SEND
Ik wil dalen
I require descent
- b.
Door onderscheppende luchtvaartuigen
Term
Uitspraak
Betekenis
Meaning
CALL SIGN
KOL SA-IN
Mijn roepnaam is
My call sign is
FOLLOW
FOL-LO
Volg mij
Follow me
DESCEND
DEE-SEND
Daal voor de landing
Descend for landing
YOU LAND
YOU-LAAND
Land op dit luchtvaartterrein
Land at this aerodrome
PROCEED
PRO-SEED
U kunt doorgaan
You may proceed